بازاریابی یکی از مهمترین بخشهای هر کسب و کاری است که در موفقیت آن مجموعه نقش به سزایی دارد. بازاریابی خود از شاخههای بسیاری تشکیل شده است که هر یک دنیایی دارد. یکی از جدیدترین و موثرترین شیوههای بازاریابی، اینفلوئنسر مارکتینگ است.
اینفلوئنسر مارکتینگ از جمله تعاریف و مفاهیمی است که در سالهای اخیر در دنیا و کشور ما به شدت فراگیر شده است. گفتنی است اینفلوئنسر مارکتینگ به معنای بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار است.
اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از زیرمجموعههای Communications Marketing یا ارتباطات بازاریابی است. در این نوع بازاریابی، مجموعهها در تلاش هستند که افرادی را پیدا کنند که باعث جلب توجه مشتریان میشود و بر رفتار و تصمیم آنها تاثیرگذار است. از این طریق پیام بازاریابی خود را به مخاطبان ارسال میکنند.
اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
اینفلوئنسر مارکتینگ یا Influencer Marketing یک روش بازاریابی است که از افراد موثر و شناخته شده در حوزهها و زمینههای مختلف به منظور رساندن پیام بازاریابی استفاده میکند. در حقیقت در این نوع بازاریابی، شما به یک فرد تاثیرگذار یا اینفلوئنسر مبلغی پرداخت میکنید. در ازای این پرداخت آن فرد محصولات شما را تبلیغ میکند. معمولا از اینفلوئنسر مارکتینگ با دیگر اشکال بازاریابی نظیر بازاریابی محتوا یا بازاریابی شبکهای استفاده میشود. در این صورت پیام بازاریابی شما و هدف شما با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.
با وجود اینکه اینفلوئنسر مارکتینگ به یک پلتفرم و نرمافزار خاص محدود نیست. اما بیشتر مردم، اینفلوئنسر مارکتینگ را به عنوان ابزاری در شبکههای اجتماعی میشناسند. حتی در بین خود شبکهها اجتماعی نیز، مفهوم این بازاریابی در نرم افزار اینستاگرام شناختهتر شده است. در کشور ما نیز مبحث اینفلوئنسر مارکتینگ بیشتر در بستر اپلیکشین اینستاگرام ارائه میشود.

تفاوت اینفلوئنسر مارکتینگ با دیگر اشکال بازاریابی
برخی تصور میکنند که اینفلوئنسر مارکتینگ با بازاریابی ویروسی و بازاریابی دهان به دهان شبیه است. برای تفاوت درک بازاریابی ویروسی با این نوع بازاریابی پیشنهاد میکنیم که مقاله مرتبط به بازاریابی ویروسی را مطالعه کنید.
بیشتر بدانید: آشنایی با مفهوم بازاریابی ویروسی
در مورد بازاریابی دهان به دهان نیز باید گفت که تفاوت عمدهای با بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها دارد. اینفلوئنسر مارکتینگ به معنای استفاده از افراد شناخته شده برای تحت تاثیر قرار دادن افراد است. در حالی که در بازاریابی دهان به دهان اینچنین نیست و شما از یک فرد مشهور استفاده نمیکنید.
در حقیقت در بازاریابی دهان به دهان، محصولات و خدمات شما به قدری مورد تایید مشتریان قرار گرفته است که آنها در رابطه با محصولات شما صحبت میکنند. صحبت کردن مشتریان شما در رابطه با خدمات و محصولات شما باعث میشود که محصولات شما بین افراد بیشتری شناخته شود. باید گفت که تنها زمانی این اتفاق رخ خواهد داد که مشتریان از محصول یا خدمت شما رضایت بسیاری داشته باشند.
اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ
در سالیان نه چندان دور، تلویزیون تنها رسانهای بود که افراد ساعتهای بسیاری مشغول آن بودند. به همین دلیل تلویزیون به عنوان یک ابزار قدرتمند در حوزه تبلیغات و بازاریابی شناخته میشد. اما امروزه چنین نیست و با وجود اینترنت و محبوبیت شبکههای اجتماعی، این ابزارها هستند که به عنوان یک ابزار قدرتمند در حوزه بازاریابی شناخته میشوند. شبکههایی مانند اینستاگرام، فیس بوک و یوتیوب از جمله رسانههایی هستند که امروزه در حوزه بازاریابی اهمیت بسیاری دارند.
این بسترها در حالی که میتوانند به بازاریابی برندها کمک کنند، در عین حال میتوانند برای برندها به عنوان یک چالش جدی نیز به شمار آیند. چرا که رسیدن به جامعه هدف و راضی کردن آنها کار سادهای نیست.

برای حل این مشکل، راههایی وجود دارد و بازاریابان میتوانند از ابزارهای مختلفی استفاده کنند. یکی از قدرتمندترین ابزارهای در دسترس، استفاده از افراد معروف و مشهور به منظور اهداف تبلیغاتی است.
تبلیغات با استفاده از افراد مشهور، این فرصت را به برندها میدهد تا مستقیما بتوانند طیف وسیعی از مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهند. در صورت استفاده اصولی از این روش، مخاطبان برند شما به گونه فزایندهای رشد خواهد کرد.
جمع بندی
اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی از طریق افراد مشهور، در واقع راهی است برای معرفی محصولات یا خدمات یک برند از طریق شبکههای اجتماعی و افراد تاثیرگذار.
یکی از عواملی که سبب موفقیت از طریق این نوع بازاریابی میشود، اعتماد و جلب توجهی است که این روزها به بلاگرها و افراد مشهور در شبکههای اجتماعی میشود. با این حال لازمه موفقیت در این نوع بازاریابی این است که از افراد مشهور و تاثیرگذار مرتبط با حوزه فعالیت خود استفاده کنید. به عنوان مثال استفاده از یک ورزشکار برای تبلیغ محصولات آرایشی و بهداشتی بازدهی کافی را نخواهد داشت. برای این منظور بهتر است که از یک فرد تاثیرگذار در حوزه زیبایی بهره گیرید.
درصورتی که تمایل دارید کسب و کار خود را به صورت اینترنتی راهاندازی کنید و در نتایج برتر موتورهای جستجو ببینید میتوانید با تماس بگیرید.