امروزه بازار نرم افزارهای مبتنی بر تلفن همراه یا همان اپلیکیشنها در حال رشد می باشد و سرمایه گذاران بسیاری علاقه مندی خود را به سرمایه گذاری بر روی ایده های نوین نرم افزاری نشان داده اند. اما بررسی ها نشان می دهد که تنها 30% این کسب و کارهای نوپا موفق می شوند.
ما در این پست میخواهیم به شما نکاتی که منجر به موفقیت استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا می شود را معرفی کنیم ؛ پس با ما تا انتهای این پست همراه باشید:
1-مشکل روز را بیابید
کسب و کارهای اپلیکیشنی و مبتنی بر نرم افزارهای موبایلی عمدتا بر روی ناب بودن ایده تمرکز دارند، اینکه ایده نرم افزار تکراری نباشه و یا کم رقیب باشه ، ممکن است گزینه خوبی باشد اما برای موفقیت و ورود به بازارکار الزامی نیست و عوامل دیگری تاثیرگذارند.برای دستیبابی به موفقیت در ابتدا شما باید براساس برنامه ای از پیش تعیین شده ارزش نرم افزار خود را به مخاطبان هدف خود ارائه دهید.در طول اجرای فرآیند برنامه ریزی باید بهتر است سوالات زیر را از خود بپرسید و ببینید آیا به پاسخ آن رسیده اید؟
اپلیکیشن استارتاپی شما چه مشکلی را حل میکند؟
اگر به تاریخچه و سرگذشت شکست استارتاپ ها اپلیکیشنی نگاهی بیاندازیم می بینیم که عمدتا ایده داشته اند اما ایده آنها مشکلی را حل نکرده و تا زمانیکه ایده شما مشکلی را حل نکند و یا دردی را درمان نکند به موفقیت نخواهید رسید.پس شما باید به دنبال ایده ای باشید که به دنبال حل مشکل و رفع نیازی در جامعه باشد.
آیا کسی واقعا از این اپلیکیشن استفاده میکند؟
اگر شما بازارهدف ایدهیتان را شناسایی نکرده باشید و ندانید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند قطعا به موفقیت نخواهید رسید.
آمارها نشان می دهد که تعداد اپلیکیشن های موبایلی تولید شده در تمامی مارکت ها در کل جهانی چیزی حدود 5.5 میلیارد می باشد باتوجه به این مقدار عظیم ، شاید کمتر ایدهای یافت شود که کسی تاکنون به آن نپرداخته باشد . اما نگران نباشید هنوز دنیا طالب ایده های تکراری نیز می باشد. اینکه ایده تکراری یا ناب باشد خیلی تفاوتی ندارد آن چیزی که بسیار مهم است شناسایی مخاطبان آن ایده می باشد. اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ چه نیازهایی دارند ؟ و ایده شما چه ارزش افزوده ای به آنها ارائه می کند ؟ از جمله سوالاتی است که شما قبل از پیاده سازی ایده به آن باید پاسخ دهید.
2- بستر نرم افزاری را انتخاب کنید.
اگر برای شروع کار بودجه محدودی را در نظر گرفته اید باید بررسی کنید که آیا این ایده سودآوری لازم را برای من دارد یا خیر؟ سپس بدنبال پیاده سازی نرم افزار بر بستری باشید که با بودجه شما سازگاری دارد البته توجه به وفاداری کاربران در استفاده از آن پلتفرم نیز بسیار مهم است. مثلا در کشور ما، ایران تعداد کاربران اندرویدی بیشتر از کاربرانی است که از سیستم ios استفاده میکنند لذا این نشان دهنده آنست که ایده خود را میتوانید در بستر اندروید شروع کنید.
بخاطر داشته باشید همواره دو معیار بازار و سودآوری را در نظر داشته باشید.
کاربران خود را هدف قرار دهید
با بررسی بازار هدف یعنی کاربرانی که از نرم افزارها و اپلیکیشن های موبایلی استفاده می کنند در می یابید که تعداد کاربران اندروید در سراسر جهان بیشتر از سایر پلت فرم های موجود است (76% از کل کاربران موبایلی ) که این امر به دلیل تنوع موجود در تلفن های همراه مبتنی بر اندروید تعجب آور نیست . با این حال، هنگام راه اندازی و پیاده سازی ایده خود باید موقعیت محلی و سایر ویژگی های کاربران خود را در نظر بگیرید . مثلا در آمریکای شمالی تعداد کاربرانی که از سیستم عامل ios استفاده می کنند بیشتر از کاربران اندروید است و بهتر است در این منطقه گام اول ایده نرم افزاری بر بستر ios پیاده سازی شود.
زبان های برنامه نویسی
یکی دیگر از عوامل مهم دیگر طراحی و توسعه برنامه شما از لحاظ حجم کار و سختی کار است. که این عامل بر سرعت و زمان پیاده سازی ایده شما بسیار تاثیرگذار است.
هر کدام از پلت فرم های ios و اندروید زبانی را پشتیبانی میکنند و در صورت هرگونه تغییرات در پلت فرم های مذکور تیم فنی باید نرم افزار را با بستر سازگار با آن همسان سازد. بستر ios زبان های Objective-C و Swift و بستر اندروید زبان Kotlin و جاوا را پشتیبانی می کند.
انتخاب دقیق زبان به شما در برنامه ریزی های آینده جهت توسعه نرم افزار کمک می کند.
زمان و هزینه
هزینه ایجاد و راه اندازی برنامه های اندرویدی و ios با اندکی اختلاف قیمت است که شما میتوانید برای پیاده سازی بخش فنی ایده آنرا به شرکت هایی که تولید کننده نرم افزارهای موبایلی هستند بسپارید و یا اینکه با فریلنسرها همکاری کنید . در همین راستا شرکت توسعه و فناوری امین پردازش با سابقه طراحی بیش از سه استارتاپ این امکان را برای شما فراهم آورده است که با خیالی آسوده ایده خود را به بخش فنی این شرکت با هزینه ای مناسب بسپارید.
همچنین این شرکت پس از طراحی و توسعه نرم افزارها ، آن را بر روی دیوایس های مختلف با ورژن های مختلف اندروید و ios تست می کند تا هنگام انتشار نرم افزار به مشکل نخورید.
3- افزایش بودجه
روش ها و زمینه های مختلفی برای تامین بودجه وجود دارد که شما موظفید ضمن بررسی مزایا و معایب آنها بهترین نوع تامین مالی را انتخاب کنید. در ادامه در این زمینه بیشتر توضیح داده شده است:
سرمایه گذار فرشته یا سرمایه گذار بذری چیست؟
سرمایه گذاران فرشته معمولان افرادی هستند که تمایل زیادی به سرمایه گذاری روی استارتاپ ها دارند. این افراد معمولا در فازهای اولیه (فاز هسته) سرمایهگذاری میکنند و از سرمایه شخصی خود برای سرمایه گذاری استفاده میکنند. در اکثر مواقع سرمایه گذاران فرشته از نزدیکان ، دوستان و آشنایان می باشد. سرمایه گذاری فرشته یکی از مهمترین منابع سرمایهگذاری در استارتاپها و کسب و کارهای نوپاست. ازآنجاییکه بیشتر سرمایهگذاران فرشته بهصورت شخصی سرمایه گذاری میکنند، تعیین مبلغ دقیق سرمایهگذاری تااندازهای دشوار است.
و اما سرمایه گذاری بذری :
در این نوع سرمایه گذاری ، سرمایه گذار در طول مراحل اولیه کسب وکار سرمایه گذاری می کند. مالک کسب و کار برای تأمین مالی ایده خود سرمایه را دریافت می کند این در حالیست که سرمایه گذار مالکیت جزئی کسب و کار را به دست می آورد. بنابراین، هنگامی که کسب و کار موفق و سودآور می شود، سرمایه گذار می تواند سهام خود را برای سود به فروش برساند.
بطور کلی استفاده از سرمایه گذاران فرشته بهترین انتخاب برای استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپاست زیرا با این روش دیگر شما زیر دین وام های بانکی و بازپرداخت مبالغ سرمایه گذاری شده نخواهید رفت و در صورتیکه استارتاپ با شکست رو به رو شود ، هیچ بدهی وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه سرمایه گذاران فرشته اغلب افرادی هستند که دارای تجربه بالا در زمینه کسب و کار می باشند و میتوانند مشاوران خوبی برای توسعه استارتاپ شما باشند.
مشکلات رایج که ناشی از سرمایه گذاران فرشته می شود عدم مشارکت همه جانبه آنها در استارتاپ است چرا که بیشتر مشغول انجام کارهای خودشان هستند و از لحاظ مالی حامی شما هستند اما بدلیل مشغله بالا زمان زیادی برای گذراندن در استارتاپ شما را ندارند.
انتظار سوددهی بالا را دارند و تزریق سرمایه به کندی توسط آنها انجام می شود.
سرمایه گذاری با روش بوتسترپینگ یعنی بدون اتکا به سرمایه گذار خارجی و با بودجه شخصی استارتاپ خودتان را شروع کنید. برخلاف سرمایه گذار فرشته در این حالت شما یکی از صاحبان سهام خواهید بود و همچنین دیگر تحت کنترل و نظارت شخص دیگری بعنوان سرمایه گذار نبوده و اختیارات کاملا با شماست.
تنها زمانی می توانید با این رویکرد به موفقیت برسید که روی استراتژی های خود تمرکز کنید و با برنامه ریزی دقیق برودجه خود را برای امور مختلف استارتاپتان خرج کنید.
وام های بانکی
گرفتن وام بانکی اولین چیزی است که وقتی بفکر یافتن بودجه می افتید به ذهنتان می رسد. یکی از نکات مهم در خصوص اخذ وام بانکی ، استفاده از وام های بانکی با نرخ بهره پایین می باشد.
درنظر داشته باشید اگر میخواهید وام بانکی بگیرید باید ثبت شرکت کرده و اظهارنامه مالیاتی ، اساسانامه و مدارک مربوط به شرکت را به بانک جهت حصول اطمینان از بازگشت وام ارائه کنید که این امر با توجه به اینکه پیش بینی دقیق بازگشت سرمایه در استارتاپ ها کمی مشکل است بطور دقیق نمی توانید از وضعیت آینده کسب و کار خودتان بدون هیچ سند و مدرک قاطعی حرف بزنید.
تامین مالی جمعی (Crowdfunding)
کراد فاندینگ در واقع جمع آوری پول از طریق درخواست مبلغ کمی پول از تعداد زیادی از افراد است. به صورت سنتی برای برپایی یک کسب و کار، پروژه یا یک طرح تجاری از تعداد کمی از افراد برای سرمایه گذاری درخواست می شود. کراد فاندینگ این روش را به چالش می کشد و در واقع برعکس آن عمل می کند و از فضای مجازی به عنوان تریبونی که درخواست خود را به وسیله آن می تواند برای هزاران نفر مطرح کند، استفاده می کند. در این روش از اقوام و دوستان، شبکه های اجتماعی ، تبلیغات در سایت های دیگر برای جمع آوری پول استفاده می شود.
4- خودتان را برای یک ارائه عالی آماده کنید
برای جذب سرمایه گذاران ،شما باید یک ارائه و یا بعبارتی پیچ عالی داشته باشید. پیچ شما باید دربرگیرنده موارد ضروری و مهمی باشد که برای سرمایه گذاران حائز اهمیت است مانند برنامه توسعه کسب و کارتان و استراتژی های تبلیغاتی .
حتما شما تا به حال نام ارائه های آسانسوری را شنیده باشید ، ارائه های آسانسوری در واقع ارائه های کوتاهی هست در حد 30 الی 50 ثانیه (یعنی در زمانیکه شما در آسانسور قراردارید و میخواهید به طبقه مورد نظر برسید ) است که به شما این امکان را میدهد بصورت کوتاه و مختصر ، به زبانی ساده و گویا و ذکر نکات مهم سرمایه گذار را قانع کنید تا روی پروژه شما سرمایه گذاری کند.
نکاتی که در حین ارائه باید به آنها ذکر کنید عبارتند از :
- ارائه مختصری از معرفی شرکت
- استارتاپ شما چه مشکلی را برطرف می کند؟
- راه حل ها
- مخاطبان هدف
- پیشرفت برنامه
- مدل درآمد
- استراتژی تبلیغات
5- یک MVP از ایده خود بسازید
ساختن نمونه کوچکی از محصول با حداقل ها به موفقیت محصول شما کمک می کند. تجربه نشان داده است که mvp راه حل مهمی برای موفقیت اپلیکیشن های موبایلی است چرا که با mvp مخاطبان هدف شما دقیقا متوجه می شوند کسب و کار شما چیست و چه نیازی از آنها را برطرف می کند.ضمن اینکه خودتان هم متوجه میشوید که چقدر مخاطبان شما علاقه مند به استفاده از نرم افزار شما می باشند.
از دیگر مزایای mvp :
- بازخورد کاربران
- طراحی و توسعه نمونه محصول با حداقل هزینه
- راه اندازی سریع
- جهت ارائه به سرمایه گذاران احتمالی میتواند مناسب باشد
بسیاری از شرکت های برتر قبل از لانچ و راه اندازی برنامه بصورت رسمی ، mvp اجرا کرده اند. بیاید نگاهی به داستان جالب اینستاگرام داشته باشیم که چگونه در چند ماه به موفقیت رسید .
ابتدا یک نمونه اولیه HTML5 به نام Burbn وجود داشت اگرچه این نام ایده برنامه را منعکس نمیکرد و دلیل انتخاب کوین سیستروم بخاطر علاقه مندی وی به ویسکی و بوربن بود . در این برنامه اشتراک گذاری عکس و قراردادن پست ها مورد هدف سیستروم بوده که نقوت قوت استارتاپ وی محسوب میشد.پس از آنکه سیستروم بالای 500.000 دلار بدست آورد،شروع به تشکیل تیم قوی و مطالعه روی بازار کرد، و رقیب خود در آن زمان یعنی Hipstamatic را شناسایی کرد. کوین و تیمش تصمیم گرفتن فیلتر های عکس را با عناصر اجتماعی درآمیزند . بنابراین روی عناصر ادیت عکس، پسندیدن و کامنت گذاری تمرکز کردند. تقریبا پس از 8 هفته نسخه بتا اینستاگرام آماده شد.
به لطف آزمایش محوری و بتای به موقع ، اینستاگرام موفق شد پیشنهادات بی نظیری را دریافت کند، اشکالات در حال ظهور را برطرف و محصولی بی نظیر را به بازار عرضه کند. در روز لانچ پروژه ، اینستاگرام به برترین برنامه رایگان ویرایش عکس در فروشگاه های اپ تبدیل شد. در ده هفته ، یک میلیون کاربر اینستاگرام وجود داشتند. در یک سال ، فیس بوک شرکت دوازده کارمندی اینستاگرام را با قیمت 1 میلیارد دلار خریداری کرد.
درسی که از این داستان می توان یاد گرفت این است که اگر سریع عمل کنید می توانید طی دو ماه محصولی موفق را به بازار عرضه کنید و استفاده از آن را ساده و آسان کنید.
از دیگر شرکت هایی که با MVP شروع به کار کرده اند می توان به Uber ، Dropbox ، Airbnb ، Facebook ، Spotify و Pinterest اشاره کرد. این شرکت ها به لطف MVP های خود ، اشکالات کار خود را برطرف کردند ، ایده های تازه ای گرفتند و به کالاهایی کامل تبدیل شدند که اکنون کاربران از آنها لذت می برند.
6- تبلیغات
پس از ساخت MVP ، باید کاربران هدف خود را شناسایی کنید. کانال های مختلفی برای تبلیغات برنامه شما وجود دارد. استراتژی تبلیغاتی که انتخاب می کنید می تواند تأثیر زیادی در موفقیت برنامه شما داشته باشد. برخی از محبوب ترین راه های تبلیغ برنامه عبارتند از:
بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی
کارآفرینان از شبکه های اجتماعی بمنظور آگاهی از برند و تعامل استفاده میکنند که موجب ایجاد تبلیغات می شود.اینکه چگونه میتوان در این رقابت برنده شد با معرفی شبکه های اجتماعی برتر به شما توضیح خواهیم داد:
فیسبوک
هر استارتاپ b2c لازم است یک صفحه فیسبوک داشته باشد. از آنجا که کاربران فیسبوک کاربران عادی و عموم مردم هستند جهت معرفی برند خود تبلیغات در فیسبوک میتواند بسیار کمک کننده باشد، اما این شبکه اجتماعی در کشور ما فیلتر می باشد ، لذا برای کاربران ایرانی که با محدودیت دسترسی مواجه هستند خیلی مورد استقبال و تعامل قرار نمیگرد، لذا در صورتیکه مخاطبان هدف شما یعنی کاربرانی که از کسب و کار شما استفاده میکنند فراملی هستند و مختص به هموطنان ایرانی نمیشود ، استفاده از این شبکه اجتماعی جهت تبلیغات میتواند موثر باشد.
اینستاگرام
اینستاگرام یک پلتفرم ناب B2C است که فرصت های نامحدودی به استارتاپ ها در صنایع مسافرتی ، مد ، بهداشت ، هنر ، غذا ، تجارت الکترونیک ، زیبایی و عکاسی می دهد. همچنین ، اگر مخاطب هدف شما جوانان باشد ، اینستاگرام یک ضرورت است. علاوه بر این ، همین پلت فرم تبلیغاتی را با Facebook به اشتراک می گذارد. برای استفاده راحت تر از حساب اینستاگرام خود ، پروفایل خود را به حالت تجاری تغییر دهید ، در این نرم افزار شما میتوانید تجزیه و تحلیل های مربوط به تعامل ، لایک ، دنبال کنندگان خود و غیره را مشاهده کنید. همچنین میتوانید از استراتژی های تبلیغاتی آن برای تبلیغات کسب و کار خود و یا راه اندازی کمپین های مرتبط استفاده کنید.
اینفلوئنسرها
اینفلوئنسرها درواقع افراد تاثیرگذار در فضای مجازی هستند که میتوانند تاثیر خوبی روی تبلیغات کسب و کار شما داشته باشند. تحقیقات نشان میدهد تقریبا 41% مشتریان از توصیه ای که اینفلوئنسرها برای خرید آن محصول یا استفاده از آن خدمت داشته اند ، راغب به خریداری شده اند.
اینفلوئنسرها مانند :
- افراد مشهور
- وبلاگ نویس ها
- میکرو اینفلوئنسرها
این افراد به دلیل آنکه دنبال کننده های زیادی دارند و اغلب در بین دنبال کنندگان خود از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و همچنین از انعطاف پذیری بالایی برای نرخ پرداخت تبلیغات برخودار می باشند میتوانند در افزایش کاربران کسب و کار شما تاثیر بسزایی داشته باشند.
میکرو اینفلوئنسرها در واقع به افرادی گفته میشود که بین 2000 الی 10000 دنبال کننده با نرخ تعاملی بالا داشته باشند.
برای تبلغ موثر در صفحه اینفلوئنسرها موارد زیر را حتما انجام دهید:
- به اینفلوئنسرهایی که در حوزه کسب و کار شما هستند متوسل بشید
- محتوای تبلیغاتی منحصر بفرد بسازید
- اهداف و انتظارات مشخصی را تعیین کنید ، مثلا افزایش نرخ تعامل یا افزایش لایک و..
- از هشتگ های مناسب استفاده کنید
ASO
بهینه سازی فروشگاه برنامه (ASO) برای برنامه های کاربردی مانند SEO است. با ASO پیدا کردن برنامه شما برای کاربران آسانتر می شود. با کمک ASO ، می توانید رتبه بندی برنامه های خود را در Google Play Store و App Store بهبود بخشید.
ASO برنامه شما را در معرض کاربران قرار میدهد و جذب کاربر را افزایش می دهد. با سرمایه گذاری در ASO ، اطمینان حاصل می کنید که برنامه شما در پایین لیست ها گم نمی شود.
هنگام قراردادن کسب و کار خود در مارکت ها به نکات زیر باید توجه کنید:
- آدرس برنامه (Url) و عنوان فرعی
- استفاده از کلید واژه های مناسب ، درواقع شما باید کلیدواژه های رقبای خود را بررسی نموده و کلیدواژه هایی که برای کسب و کار خود انتخاب کنید که بسیار پر سرچ و پر جستجو می باشد.
- استفاده از نام مناسب برای کسب و کارتان
یکی از ابزارهای پراستفاده جهت بهینه سازی استورهای اپلیکیشن در ایران میتوان به ترندیکس اشاره کرد
برای شما
ایجاد یک کسب و کار مبتنی بر اپلیکیشن موبایل راحت است اما ایجاد یک کسب و کار مبتنی بر اپلیکیشن موبایل موفق چالش برانگیز است.