تهران، میدان ونک ملاصدرا

بعد از کوچه گلدشت، پلاک 207

88047292 021

پاسخ‌گویی مشتریان در 7 روز هفته

ساعت 8 الی17

شنبه تا پنج‌شنبه

٧ عامل مهم شكست استارتاپ ها

7 عامل مهم شكست استارتاپ ها

در مقاله گذشته به عوامل موفقيت استارتاپ ها پرداختيم و اكنون لازم است كه دلايل شكست آن را نيز بدانيم. اين روزها وقتي عبارت “استارتاپ” به گوشمان مي‌خورد بي برو برگرد ذهنمان به سمت سايت‌هاي معروف، اپليكيشن‌ها و برنامه‌هايي كشيده مي‌شود كه با تكيه بر تكنولوژي بسيار معروف شده‌اند و مورد استقبال قرار گرفته‌اند. اما معناي اصلي استارتاپ فراتر از اين حرف‌هاست. در علم مديريت به هر نوع فعاليت و كسب و كار نوپا “استارتاپ” گفته مي‌شود. اما سوالي كه مطرح است اين است كه چرا و چگونه استارتاپ ها شكست مي‌خورند؟ ما در اين مقاله ٧ عامل مهمي كه باعث شكست استارتاپ ‌ها مي‌شوند را بررسي مي‌‌كنيم، با ما همراه باشيد.

عوامل شكست كسب‌و‌كارهاي نوپا

٧ عامل مهمي كه باعث شكست استارتاپ ها مي‌شود !

بر اساس آمارها بيش از ٦٠ درصد استارتاپ هاي ايراني عمري كمتر از يك سال دارند. حدود ٤٠ درصد آن‌ها نيز كمي بيشتر از يك سال عمر مي‌كنند و اغلب در جواني فعاليت‌هاي خود را متوقف مي‌كنند. اما چرا؟ در ادامه مهم‌ترين عواملي را كه موجب زمين خوردن و شكست استارتاپ‌ها مي‌شوند، مطرح مي‌كنيم.

1. در نظر نگرفتن بازار

از مهم‌ترين دلايل عدم موفقيت استارتاپ ‌ها، توليد محصولات يا ارائه خدماتي است كه در حال حاضر بازار به آن‌ها نيازي ندارد. اين خيلي مهم است كه كسب و كاري را آغاز كنيم كه گره‌گشاي زندگي مردم باشد و مخاطبان زيادي را به خود جذب كند. فرض كنيد استارتاپي براي رفع يك نياز يا حل يك مشكل محصولي را توليد كند اما اين موضوع را در نظر نگيرد كه آيا بازار پيش از اين راه‌حلي براي اين مشكل در نظر گرفته است؟ يا در حال حاضر محصول بهتري براي رفع اين نياز در بازار موجود است؟ و آيا بازار فعلي آمادگي عرضه اين محصول را دارد؟ اگر يك استارتاپ بدون توجه به مسائلي از اين قبيل اقدام به توليد محصول كند، شكست آن دور از انتظار نيست. بنابراين تناسب محصول و بازار هدف، نكته مهمي است كه بايد حتما به آن توجه كرد.

2. كمبود بودجه در استارتاپ ها

استارتاپ ‌هاي زيادي هستند كه به دليل كمبود يا اتمام بودجه به مشكل مي‌خورند. بدون تأمين بودجه كافي نمي‌توان پروژه را خوبي پيش برد. البته بحث مديريت بودجه هم موضوع مهمي است؛ ممكن است بودجه زيادي در اختيار باشد اما به خاطر مديريت نادرست و بي‌دقتي در خرج آن، به هدر برود. بنابراين در مديريت هزينه‌ها بايد توجه زيادي داشته باشيد تا با شكست استارتاپ مواجه نشويد.

عوامل شكست استارتاپ ها-كار گروهي

3. تيم ضعيف، رهبري ضعيف

يكي از سخت‌ترين كارها هنگام شروع يك استارتاپ ، پيدا كردن يك تيم منسجم است. تيمي كه از افراد متعهد، باانگيزه و داراي تخصص و مهارت كافي تشكيل شده باشد. يك باور كليشه‌اي در دنياي استارتاپي وجود دارد كه مي‌گويد:” استارتاپ مانند بچه است و شريك كاريتان همسر شماست! ” بنابراين مديري كه نتواند افراد داراي استعداد مناسب را براي كارهايي كه موفقيت پروژه به آن‌ها وابسته است، انتخاب كند و تيم هماهنگي تشكيل بدهد، قاتل نهايي استارتاپ خود است.

4. قيمت‌گذاري نادرست

متأسفانه يكي از عوامل شكست استارتاپ ‌ها اين است كه از عهده قيمت‌گذاري محصول به خوبي بر نمي‌آيند! ايجاد تعادل ميان درآمد و مخارج پروژه از الزامات است. برخي استارتاپ ها يك محصول فوق‌العاده ولي گران را عرضه مي‌كنند اين موضوع باعث ايجاد مشكل در برنامه درآمدي و فروش محصول مي‌شود. بنابراين بهتر است قيمتي را به مشتري پيشنهاد بدهيد كه هم امنيت كسب و كارتان را تضمين كند و هم رضايت مشتري را جلب كند.

5. كيفيت پايين محصول

اگر بنيان‌گذاران استارتاپ در آغاز مسير، تنها به فكر درآمد و سود حاصل از كسب و كار باشند و به كيفيت محصول توجه كافي نداشته باشند، به نتيجه مطلوبي نمي‌رسند. عدم توجه به كيفيت، ممكن است موجب شود كالا يا خدمات عرضه شده، بازار خود را از دست بدهد يا موجب نارضايتي مصرف‌كننده شود و اين يعني شكست! بنابراين اينكه مشتري‌هايتان را بشناسيد و نيازشان را به خوبي درك كنيد مسئله بسيار مهمي است و براي استارتاپ شما سرنوشت‌ساز است. به ياد داشته باشيد محصول خوب هميشه آن چيزي نيست كه شما فكر مي‌كنيد شايد چيزي كه از نظر شما جذابيتي ندارد از نظر مشتري شما جذاب باشد!

عوامل شكست استارتاپ ها-عدم وجود مدل كسب و كار

6. عدم وجود مدل كسب و كار مناسب در استارتاپ

صرفا داشتن يك ايده عالي براي ايجاد يك كسب و كار نوپا كافي نيست. داشتن يك استراتژي مناسب براي كسب درآمد الزامي و در موفقيت استارتاپ شما بسيار تأثيرگذار است. هر چقدر هم كه طرح و ايده شما خلاقانه و جذاب باشد اما اگر مدل كسب و كار درستي نداشته باشد نمي‌تواند نظر سرمايه‌گذاران را جلب كند.

7. بازاريابي ضعيف و ناديده گرفتن مشتري

در پروژه استارتاپي توليد محصول عالي و باكيفيت مهم است اما اگر كسي از وجود آن اطلاعي نداشته باشد فروش آن با شكست مواجه مي‌شود. در گذشته كه رقابت و حجم تبليغات كم بود، تنها ساخت يك محصول خوب براي كسب درآمد كافي بود اما در حال حاضر با وجود هياهوي تبليغاتي و رقابت زيادي كه در بازار وجود دارد، بايد براي محصول خود بازاريابي درستي انجام دهيد تا بتوانيد به نتايج رضايت‌بخشي برسيد.

عوامل شكست كسب‌و‌كارهاي نوپا

سخن پاياني

عوامل زيادي وجود دارند كه مانع رشد و موفقيت كسب و كارهاي تازه‌كار مي‌شوند كه ما در اين مطلب سعي كرديم مهمترين آن‌ها را بيان كنيم. اگر بتوانيد از شايع‌ترين عواملي كه موجب شكست استارتاپ ‌ها مي‌شود اجتناب كنيد، شانس شما براي موفقيت در كسب و كارتان بالاتر مي‌رود.

درصورتيكه تمايل داريد ايده‌ي خود را راه‌اندازي كنيد و يا قصد داريد براي كسب‌و‌كار خود سايت طراحي كنيد و در گوگل برند شويد با ما تماس بگيريد.

ادمین وبسایت

ادمین وبسایت

دیدگاهتان را بنویسید

فهرست مطالب

Seo GPT

با ربات هوش مصنوعی به جنگ رقبا بروید

اخبار هوش مصنوعی

آخرین مطالب

آموزش

آکادمی امین پردازش

خبرنامه امین پردازش