در مقالهى قبل، انواع كتابهاى پرطرفدار كه توسط مديران موفق جهان نوشته شده بودند و تاثير بسزايى در موفقيت استارتاپ ها داشتند ، مورد بررسى قرار گرفت. همانطور كه مىدانيد ، در موفقيت يک استارتاپ عوامل مهمى دخيل هستند. از طرفى هم تعداد اين كسب و كار هاى نوپا در حال افزايش است كه طبق بررسى و پژوهشهاى انجام شده ، از هر ده كسب و كار نوپا و تازه راه اندازى شده ، تقريبا نه تا از آن ها با شكست مواجه مىشوند. ما در اين مقاله قصد داريم با بررسى دلايل موفقيت استارتاپ ها و با شناساندن دلايل شكت در اين زمينه ، آگاهى لازم را به شما عزيزان ارائه دهيم تا به برترين و موفق ترين كسب و كار ها تبديل شويد. با ما همراه باشيد.
دلايل موفقيت استارتاپ ها :
نقش زمان بندى در استارتاپ ها :
بزرگترين عاملى كه موفقيت يک كسب و كار نوپا را تعيين مىكند ، زمان بندى آن است. زمان بندى در كار شما دقيقا به اندازهى اجراى ايده هايتان اهميت دارد… حتى شايد كمى بيشتر!

تيم و اجراى ايده :
داشتن يک تيم خوب از اهميت بسيار بالايى در كار برخوردار است. يک كسب و كار نوپا بايد با موقعيت هاى مختلف سازگار و به شدت پويا باشد تا بتواند مشكلات غير منتظره را حل كند. اين ويژگى زمانى مورد ارزيابى قرار مىگيرد كه مشتريان از امكانات شما استفاده كنند ولى به روش متفاوت و غير منتظرهاى كه شما انتظار آن را نداريد و پيش بينى نكردهايد ، واكنش نشان دهند.
ايده :
بسيارى از استارتاپ ها ، تنها بر اساس يک ايده هستند و به شدت آن را دنبال مىكنند در صورتى كه ايده ، يک ضرورت براى راه اندازى كسب و كار و اجراى هدفى كه در ذهن نقش بسته ، مىباشد. كسب و كار هاى نوپاى بسيارى هستند كه ايده هاى بزرگ و نيرومندى در ذهن دارند اما به دليل عدم رعايت موارد قبل ، دچار شكست شدهاند.

مدل كسب و كار :
همانطور كه در مقالههاى گذشته در مورد بيزينس مدل صحبت شد ، مدل كسب و كار تاثير مهمى در موفقيت دارد كه مىتواند در مراحل بعدى به كسب و كار شما اضافه شود. در واقع مدل كسب و كار با شفاف سازى اهداف ، شما را براى رسيدن به آن ترغيب مىكند.
بودجه در استارتاپ ها :
اگر شما صاحب كسب و كار نوپايى هستيد كه براى ورود صحيح به بازار برنامه ريزى كردهايد و آمادگى كامل داريد ، بدست آوردن بودجه كار غير ممكنى نيست. بسيارى از شركت ها موفق به تامين بودجه زيادى هستند كه مىتوانيد با آن ها همكارى كنيد.
توجه به نياز مشتريان :
يک ايدهى فوق العاده و منحصر به فرد ، در صورتى كه نتواند نياز جامه و مشتريان را بر طرف كند ، هيچ ارزشى ندارد. اگر مردم نيازى به محصولاتتان نداشته باشند ، هرگز پيشرفت نخواهيد كرد. يک كسب و كار جديد در همان ابتداى راه به راحتى مىتواند نياز جامعه را بررسى كند و سپس شروع به توليد محصول كند.
داشتن يک چشم انداز استراتژيک :
هيچ يک از استارتاپ ها بدون برنامه ريزى پيشرفت نخواهند كرد. بايد بدانيد كه چرا بايد تلاش كنيد و قصد داريد به چه جايگاهى برسيد. با توجه به اين پاسخ ها و اهداف ، راه ها و روش هاى رسيدن به آن را بررسى كنيد تا به موفقيت برسيد.

رعايت شفافيت :
ديگر دورهى راز دارى در مورد مسائل مالى و استراتژى هاى كلى كسب و كار گذشته است و هرچه يک كسب و كار شفاف تر عمل كند ، موفق تر خواهد بود. اين روش به همه ثابت مىكند كه زندگى كردن با راز هاى كمتر به خصوص در مورد مسائل مالى و جذب مشترى ، آسان تر خواهد بود.
تشكيل يک هيئت مديره و تعامل با آن در استارتاپ :
تعامل با گروهى از افراد كه صرفا نظر موافق دارند و يا هيچ تجربهاى در حوزهى فعاليت هاى كسب و كار نوپاى شما ندارند ، اتلاف وقت است. داشتن هيئت مديرهاى با تجربه ، قطعا به پيشرفت شما كمک مىكند و در واقع از مهم ترين مسائل پيشرفت و موفقيت است.

بازاريابى :
نحوهى عرضه و بازاريابى يک محصول يا كسب و كار ، از مهمترين عواملى است كه بر تصميم خريد مشتريان اثر مىگذارد.
شناسايى نقاط ضعف و قوت :
نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسيد زيرا به شما كمک مىكند تا محكم تر گام برداريد و در رقابت با رقبا بتوانيد بهتر و هوشمندانه تر عمل كنيد.
سخن پايانى :
به طور كلى عواملى كه در موفقيت يک استارتاپ نقش دارند ، بى شمار استو از آن جايى كه هر يک از کسب و کارها ويژگىهاى ذاتى و منحصر به فرد خود را دارند ، شايد نتوان يک نسخه مشترک براى آن ها تهيه كرد. البته با بررسى كب و كار هاى موفق مىتوان ويژگىهاى مشتركى را در ميان آن ها يافت كه در موفقيتشان بىتاثير نبوده است. در اين مقاله ، موثر ترين عوامل موفقيت يك استارتاپ بررسى شد اما بهتر است بدانيد مهم تر از جشن گرفتن براى موفقيت ، توجه كردن به درس هايى است كه از شكست هاى بزرگ مىگيريم.
درصورتیکه تمایل دارید از مشاوره های ما در خصوص راه اندازی کسب و کارتان بهره مند شوید و یا تمایل دارید اجرای کسب و کار خود را به ما بسپارید با شرکت توسعه و فناوری امین پردازش تماس بگیرید.
2 پاسخ