تهران، میدان ونک ملاصدرا

بعد از کوچه گلدشت، پلاک 207

88047292 021

پاسخ‌گویی مشتریان در 7 روز هفته

ساعت 8 الی17

شنبه تا پنج‌شنبه

نقشه راه چیست و چگونه به کسب و کار من کمک می کند؟

نقشه راه

قبل از شروع كسب و كار ، داشتن و ساختن مستنداتى مانند طرح كسب و كار يا نقشه راه كسب و كار از اهميت ويژه‌اى برخوردار است. عموما كسب و كارها براى تعريف ارزش‌هاى شركت، ايجاد يک ديدگاه منحصر به فرد و ايجاد مسير رشد، نيازمند يک نقشه راه يا برنامه استراتژيک هستند و آغاز اين فرايند با ايجاد يک بيانيه ماموريت و چشم انداز، تعريف اهداف شركت و انجام تجزيه و تحليل نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهديدات شركت شروع مى‌شود. رهبران كسب و كار از اين اطلاعات براى ايجاد، پياده سازى و بررسى مداوم استراتژى شركت، استفاده مى‌كنند. ما در اين مقاله قصد داريم به شرح كامل نقشه راه بپردازيم. اگر شماهم نياز به چنين اطلاعاتى براى شروع كسب و كار خود و رسيدن به پله‌هاى بالاى ترقى داريد، با ما همرا باشيد.

نقشه راه در کسب و کار

تفاوت اصلى نقشه راه با طرح كسب و كار:

نقشه راه مى‌تواند براى آموختن يک مهارت شخصى، سازمانى يا هر فعاليت مورد استفاده قرار گيرد و قابليت تعميم به انواع كارها و فعاليت‌ها دارد. معمولا كسى براى آموزش يک مهارت، زبان يا انجام يک روند غير شغلى، طرح يا تابلو كسب و كار آماده نمى‌كند اما نقشه راه براى هر نوع فعاليتى كه نياز به مداومت و ممارست دارد، قابل استفاده و نتيجه بخش است.

نقشه راه چيست؟

نقشه راه (ره نگاشت) يا road map نمونه‌اى بصرى است كه چشم انداز و جهت گيرى محصول يا خدمات را در طول زمان مشخص كرده و اهداف كوتاه مدت و بلند مدت كسب و كار را با استفاده از راه حل‌هاى تكنولوژى تعريف مى‌كند. در واقع ابزارى قدرتمند براى كسب و كار است زيرا ديد بهترى از آينده محصول به شما مى‌دهد و برنامه ريزى جهت رسيدن به اهداف بلند مدت را تسهيل مى‌كند.

بدنه اصلى يک نقشه راه:

مى‌خواهيم كجا برويم و انتظارمان از راه اندازى كسب و كار چيست؟

واضح بودن هدف بسيا مهم است. هرنقشه راه كسب و كار طبيعتا شاخص‌هاى مالى و آمارى دارد كه معيارهاى استخراج آن ها مى‌تواند تحقيقات بازار، اعتبار سنجى و يا برآوردهاى مندرج در طرح كسب و كار باشد.

چه موقعيتى نسبت به هدف يا انتظار تعيين شده داريم؟

تشريح شرايط، منابع و امكانات دومين بخش مهم از تدوين نقشه راه كسب و كار است. اين موضوع، در كسب و كار شامل اطلاعات متنوعى از منابع و موقعيت‌هاى تاثيرگذار فعلى مثل وضعيت رقبا تا منابع موجود، نيازهاى سازمانى و… است.

چگونه مى‌خواهيم برسيم و چه برنامه‌اى براى تحقق اهدافمان داريم؟

برنامه ريزى ره نگاشت براى همسو كردن منابع با هدفى كه در نظر گرفته‌ايم به چه چيزهاى بيشترى نياز داريم، آن ها را چگونه و با چه روشى به كار بگيريم تا بخش هدف تعيين شده در زمان در نظر گرفته شده تحقق يابد.

تاثیر ره نگاشت

چه مواردى به ساخت ره نگاشت بهتر به شما كمک مى‌كند؟

پيدا كردن بهترين ابزار براى ساخت ره نگاشت محصول:

اولين گام براى ساخت آن، پيدا كردن مناسب‌ترين ابزار است. اين ابزار بايد ساده، قابل فهم و منظم باشد تا نتيجه خوبى از طريق آن بدست آوريدو پاورپوينت و اكسل در اين راه به شما كمک بسيار مى‌دهند اما ابزارهاى حرفه‌اى ترى براى داشتنكارى بى‌نقص وجود دارد. product plan ، Aha! و roadmunk از اين قبيل هستند.

ساختن ره نگاشت بر اساس هدف:

براى ساختن اين ابزار تنها به ويژگى‌هاى منحصر به فرد و تاريخ اضافه شدنشان توجه نكنيد بلكه اهداف استراتژيكى را نيز در نظر بگيريد زيرا اهداف به شما كمک مى‌كنند تا نقشه راه سازمان يافته و كارآمد شود. اهداف محصول را مانند مشكلات كليدى، راه حل‌ها و ساير ماموريت‌هاى شركت مشخص كنيد. لازم به ذكر است ساده و واضح بودن نقشه، تاثير بهترى روى رشد كسب و كار مى‌گذارد.

توجه به درخواست مشترى‌ها:

براى ساختن نقشه راه محصول ، اكتفا به اعضاى تيم و سهام داران اصلى شركت كافى نيست بلكه بايد مشترى‌ها نيز لحاظ شوند. اگر مشترى‌ها از كيفيت محصول يا خدمات مشترى راضى نباشند، درصد شكست افزايش مى‌يابد. نظرات مشتريان را در نظر بگيريد و پيشنهادات يا انتقادات آنان را لحاظ كنيد.

ره نگاشت را با مخاطبان به اشتراک بگذاريد:

اشتراک گذارى نقشه ، ارتباطات و شفافيت ميان اعضاى تيم كسب و كار و مشترى را بالا مى‌برد. به طور كلى، اطرافيان و مردم علاقه مند هستند كه بدانند چه ويژگى‌هيى در آينده به محصول اضافه خواهد شد.

بررسى و تنظيم:

نقشه راه، سندى نيست كه يک بار نوشته شده و كنار گذاشته شود بلكه بايد پيوست و به طور منظم مورد بازبينى و ارزيابى قرار گيرد تا در صورت نياز، تغييرات روى آن اعمال شود.

بهبود کسب و کار

سخن پايانى:

نقشه راه مانند داستان رشد و پيشرفت شركت است به همين دليل بايد با دقت بسيار ساخته شود. بهتر است براى ساخت آن واقع بين باشيد و با تمركز تمام روى آن وقت بگذاريد و براى رسيدن به اهدافى كه در آينده داريد، تلاش كنيد. اين نقشه به دليل مواجه كردن شما با واقعيت و نشان دادن راه ترقى به شما، سبب افزايش موفقيت در كسب و كارتان مى‌شود.

ادمین وبسایت

ادمین وبسایت

دیدگاهتان را بنویسید

فهرست مطالب

Seo GPT

با ربات هوش مصنوعی به جنگ رقبا بروید

اخبار هوش مصنوعی

آخرین مطالب

آموزش

آکادمی امین پردازش

خبرنامه امین پردازش