اگر دستی بر آتش کسبوکار داشته باشید، حتما با مزایای بازاریابی محتوایی آشنا هستید. بازاریابی محتوایی یک کاتالیزگر مناسب برای رسیدن به هدف است و میتواند ترافیک را به سایت روانه کند. همچنین با استفاده از بازاریابی محتوایی میتوانید دستاوردهای خود را گسترش دهید. البته بااینوجود، برخی کسبوکارها گزارش میدهند که بازاریابی محتوایی برای آنها بهطورکلی کارساز نیست و یا حداقل آن تاثیر مورد انتظار را نداشته است.
در این مطلب به عمدهترین دلایل شکست کمپینهای بازاریابی محتوایی خواهیم پرداخت. همچنین روشهای اجتناب از این شکستها را نیز با شما به اشتراک میگذاریم.
محتواهای شما بیشازحد کوتاه هستند

تاکنون هیچکسی نتوانسته است مقدار کلمات مطلوب برای یک محتوا را مشخص کند. طول محتوا به فاکتورهای متنوعی بستگی دارد که ازجمله آنها میتوان به موضوع، مخاطبان، نحوه و محل ترویج محتوا اشاره کرد. برای مثال، ما در آژانس بازاریابی دیجیتال دارت اغلب سعی میکنیم پستهای آموزش جامع با حجم بیش از 1000 کلمه را جمعآوری کنیم. مقدار زمان لازم برای خواندن این پستها حدود 5 دقیقه است.
تاکنون بازاریابان متعددی اقدام به آزمایش مقدار کلمات مطلوب برای بازاریابی محتوایی کردهاند که البته این تلاشها تاکنون به یک نتیجه منسجم و مشخص ختم نشده است. اما بهطورکلی میتوان اینطور استنتاج کرد که محتواهای بلند، بهتر هستند.
تحقیق serpIQ مشخص کرد که بهترین طول برای اغلب پستهای وبلاگی 1500 کلمه است. از آنطرف، Searchmetrics پیشنهاد میکند که حجمی بین 1100 تا 1300 کلمه را برای محتواهای خود در نظر بگیرید. اگر محتواهای شما از این مقدار کوتاهتر باشند، ممکن است رتبهبندی نشوند و درصد تعامل و به اشتراکگذاری آنها نیز کاهش یابد.
چگونه این مشکل را حل کنیم ؟ کیفیت محتوا همیشه از طول محتوا مهمتر است. همچنین محتواهای طولانیتر میتوانند ابعاد وسیعتری از یک موضوع را پوشش دهند. پیشنهاد ما این است که برای هر پست وبلاگی، حداقل 1100 کلمه را در نظر بگیرید. برای پستهای همیشهسبز، حداقل طول مطلب باید 1500 تا 2000 کلمه باشد.
محتوای شما متمایز نیست
امروزه تقریبا تمامی کسبوکارها بهنوعی با بازاریابی محتوایی درگیر هستند. این جامعیت بازاریابی محتوایی معنای دیگری نیز دارد و آن این است که رقابت در این حوزه روز به روز در حال سختتر شدن است. یکی از دلایل کاهش لینکدهی و به اشتراکگذاری محتواهای آنلاین را نیز شاید بتوان همین افزایش تعداد کمپینهای بازاریابی محتوایی دانست. این رقابت تنگاتنگ به این معنی است که محتواهای شما برای زنده ماندن باید منحصربهفرد و ارزشمند باشند و همچنین بتوانند تمامی شکافهای موجود در صنعت شما را پوشش دهند.
چگونه این مشکل را حل کنیم؟ یکی از اصلیترین چالشها در ایجاد محتواهایی موفق این است که ایدههایی ناب برای محتوا پیدا کنید. ایدههایی که پیشتر توسط هیچکسی پوشش داده نشدهاند. برای پیدا کردن ایدههای محتوا روشهای متنوعی وجود دارد که ازجمله آنها میتوان به جستجو در شبکههای اجتماعی، انجمنها، خواندن کتاب و مجلات روز، خواندن محتواهای رقبا و غیره اشاره کرد.
برنامهای برای محتوا ندارید
بسیاری از مالکان کسبوکارها فکر میکنند که میتوانند بهصورت پراکنده پستهایی را در وبلاگ و شبکههای اجتماعی خود منتشر کنند و نتایج خوبی نیز به دست آورند. اما متاسفانه این استراتژی، یا بهتر است بگویم فقدان استراتژی، ضررهای زیادی را متوجه کسبوکار میسازد.
مداومت کلید ایجاد اعتماد در بازاریابی محتوایی است. اگر طرفداران و فالورهای شما فقط در زمانی که چیزی برای فروش یا ترویج داشته باشید به شما گوش کنند، قطعا تعداد آنها روز به روز کاهش خواهد یافت و بهتبع آن نیز ترافیک و میزان تعامل مسیر سقوط را در پیش میگیرند.
چگونه این مشکل را حل کنیم؟ یک استراتژی بازاریابی محتوایی مشخص کنید و به آن پایبند بمانید. در نظر داشته باشید که این استراتژی بهتر است مداومت داشته باشد، حتی اگر مجبور باشید کمتر از حد معمول پست منتشر کنید. این استراتژی شما باید نوع و فرکانس انتشار محتوا را در بربگیرد. همچنین اهداف بازاریابی محتوایی، معیارهای آن و چگونگی سنجش بازگشت سرمایه نیز باید در این استراتژی مشخص شوند.
برای مشاوره در مورد کسب کار اینجا کلیک کن
محتوای شما برای جستجو بهینهسازی نشده است
در سالهای اخیر شاهد انتشار گزارشهایی مبنی بر پیشی گرفتن شبکههای اجتماعی از جستجوها در زمینه ارجاع ترافیک به سایت بودهایم. اما بر اساس گزارش SimilarWeb در سال 2016، جستجو میتواند 10 برابر بیشتر از شبکههای اجتماعی ترافیک را به سایتهای خرید اینترنتی روانه کند.
حتی اگر اوضاع بسیار مناسبی در شبکههای اجتماعی دارید، بازهم سایت شما باید با کلمات کلیدی محبوب برای موتورهای جستجو سئو شود. یکی از بخشهای این تغییر، بهینه کردن محتواها برای موتورهای جستجو است.
چگونه این مشکل را حل کنیم؟ هر بخش از محتوایی که ایجاد میکنید باید برای جستجو بهینه شده باشد. استراتژیهای On-page مانند استفاده از کلمات کلیدی در تایتل تگ، هدینگ، URL، خاصیت alt تصاویر و در سراسر محتوا میتواند به کمک شما بیاید.
علاوه بر این، باید مطمئن شوید که سایت شما برای جستجوهای موبایلی نیز بهینه شده است. همچنین از لینکهای داخلی برای توزیع برابر لینک در سایت خود بهره گرفتهاید. همچنین سعی کنید در محتواهای خود به منابع معتبر خارجی لینک بدهید تا اثبات کنید محتوای شما قابلاعتماد است.
محتوای شما بیشازحد برای جستجو بهینهسازی شده است
بهغیراز بهینه نکردن محتوا برای جستجو، مشکل دیگری که وجود دارد، بیشازحد بهینه کردن محتوا برای موتورهای جستجو است. بهینه کردن بیشازحد محتوا نهتنها میتواند باعث پنالتی شدن سایت شود، بلکه میتواند محتوا را نیز ساختاربندی نشده و غیر مطابق با نیازهای کاربر نشان دهد.
ازجمله مثالهای بهینهسازی بیشازحد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ایجاد محتواهای کوتاه برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی خاص
- استفاده از کلمات کلیدی غیر مرتبط در محتوا برای رتبه گرفتن
- استفاده از آنکر تکستهای غیرمتبط با لینک به صفحات دیگر در سایت
چگونه این مشکل را حل کنیم؟ از جستجو کلمات کلیدی برای پیدا کردن موضوع برای محتواهای خود استفاده کنید. بهجای نوشتن محتواهایی بهقصد هدف قرار دادن کلمات کلیدی خاص، از کلمات کلیدی برای برجسته کردن محتوا و پوشش موضوعاتی که افراد به خواندن آنها تمایل دارید، استفاده کنید.

عدم وجود هدف برای بازاریابی محتوایی
حتما این جمله را شنیدهاید که «هدف بدون برنامه فقط یک آرزوست». اگر هدف شما این است که در بازاریابی محتوایی موفق شوید، باید برای نیل بهسوی این هدف برنامهای جامع و دقیق نیز داشته باشید.
مطالعات CMI در سال 2016 نشان داد که کسبوکارها بهطور متوسط 28 درصد از بودجه بازاریابی خود را روی بازاریابی محتوایی سرمایهگذاری میکنند. اگر نمیدانید که قصد دارید از کجا حرکت کنید و به کجا برسید، قطعا بخش قابلتوجهی از بودجه خود را از دست خواهید داد.
چگونه این مشکل را حل کنیم؟ مشخص کردن اهداف به شما اطمینان میدهد که میتوانید هم پیشرفت و هم اثرگذاری خود را در طول انجام فرآیند بازاریابی محتوایی زیر نظر داشته باشید. برخی از اهدافی که میتوانید برای بازاریابی محتوایی مشخص کنید شامل موارد زیر میشوند:
- ایجاد ترافیک
- افزایش لید یا فروش
- افزایش طرفدار یا فالور در شبکههای اجتماعی
- به اشتراکگذاری اجتماعی و تعامل
- افزایش لینکدهی به سایت
بازاریابی محتوایی یکی از بهترین کاتالیزگرهایی است که میتوانید برای کسبوکار خود از آن بهره بگیرید و تاثیر آن در زمینه هدایت ترافیک، جذب مخاطبان بیشتر، افزایش فروش و بازگشت سرمایه بارها و بارها به اثبات رسیده است. اما بههرحال، اگر از بازاریابی محتوایی استفاده کردهاید و به این نتایج دست نیافتهاید، باید نگاهی مجدد به داکیومنت استراتژی خود بی اندازید تا ببینید نقص کار در کجاست.