داستان سرایی در بازاریابی محتوا تقریبا در کشورهای مطرح در حوزه بازاریابی به یک اصل تبدیل شده و داستان سرایی را جزء جداناشدنی بازاریابی می دانند. امروزه مصرف کنندگان اطلاعات، چیزی بیشتر از دادهها میخواهند. مردم از این ابداع برای دریافت اخبار، اطلاعات و دانش موجود استفاده میکنند؛ آنها با حیلهها آشنا هستند و نمیتوانند بازاریابی آزاردهنده را تحمل کنند. هر چه خطوط تبلیغاتی بیشتری در متن ببینند، سریعتر از مطالعهی آن دست میکشند. به این دلیل، داستان سرایی، ایدهی خوبی برای هر کمپین بازاریابی محتوا است.

چرا استفاده از داستان برای بازاریابی بهتر است؟
علاقه مردم به داستان
مردم داستانها را دوست دارند. آنها علاقهمند به خواندن موضوعاتی که خود نیز آنها را تجربه کردهاند هستند. زمانی که یک داستان موثقاً تأثیر برانگیز باشد، آنان تمایل دارند که زمان بیشتری را صرف تعمق در این داستانها کنند. در کودکی، عاشق شنیدن داستانهای باورنکردنی هستیم؛ زمانی که بزرگ میشویم، داستانهای دوستانمان را میشنویم. داستانهای دلربا برای هر کسی حتی افرادی که اجتماعی نیستند نیز سرگرم کننده است.
تعیین هدف
در نظر داشته باشید که اگر هدف شما فروش است، نیازمند اعتمادسازی در روابط با خریداران بالقوهی خود هستید. زمانی که شما روی محتوای داستان سرایی خود کار میکنید، فکر کردن در مورد فروش به تنهایی نمیتواند خیلی مفید باشد، لزا باید موارد دیگری را نیز رعایت کنید.
اعتماد
داستانها، باعث جلب اعتماد میشوند. کسی که شما انتخاب میکنید تا داستانهای خود را با او در میان گذارید، با این کار به شما نزدیک تر میشود. موضوع این است که داستان سرایی، موضوعی کاملاً شخصی است. شما داستان های خود را به هر کسی نمی گویید.
استراتژیهای داستان سرایی در بازاریابی محتوا
مشکلات را پیدا کنید
یکی از استراتژیهای این کار این است که یک مشکل واقعی یا نقطه تحریک پذیر کاربر را پیدا کنید و هدف بگیرید.
در واقع اولین و مهمترین چالش شما برای داستان سرایی پیدا کردن دغدغه یا مشکل قابل استفاده است. اگر نشان دهید که دغدغه و مسائل کاربران برای شما اهمیت دارد و از دغدغههای آنها و چگونه برطرف کردن آنها سخن بگویید، آن وقت کاربران به نوشتهها و داستانهای شما علاقهمند میشوند و به شما اعتماد میکنند.
بیشتر بخوانید : بازاریابی محتوا و دلایل اهمیت آن
بیشتر از اینکه حرف بزنید، نشان دهید
تولید محتوا، هنر توسعه شخصیتها از طریق نوشتن است. لازم است که نوشتهی ما صحنه ای را در ذهن کاربر بسازد. این نوشته ماست که عناصر آن صحنه را در ذهن کاربر میچیند. ما باید از طریق محتوا یک صحنه مشابه در ذهن تمامی کاربران بسازیم. حال خود کاربر با مشاهده محتوا می تواند درباره آن هرجور که دوست دارد فکر کند، آن را حس کند و برداشت شخصی خود را از آن داشته باشد. در دنیای تبلیغات بسیار مهم است که شما ساده و واضح سخن بگویید.

ساده بگیرید، راحت باشید و کار را پیچیده نکنید
شاید چیزهای زیادی داشته باشید که بخواهید آنها را در تبلیغات و داستان سرایی های خود بگویید. اما اغلب ساده ترین و موثرترین داستان توجه افراد را به خود جلب میکند. البته همیشه انقدر ساده هم به نظر نمیآید اما ممکن است گاهی اوقات قبل از پیدا کردن یک رویکرد مستقیم، بارها و بارها از یک داستان مشابه استفاده کنید. با یک ویرایش ساده و استفاده از کلمات متقارن و متناسب، به راحتی می توانید در عرض چندین ثانیه توجه افراد را جلب نمایید.
سعی کنید با کاربران خود صمیمانه رفتار کنید
داستان سرایی در دیجیتال مارکتینگ نیاز به حس نزدیکی و صمیمی شدن با کاربران دارد. البته محصول به محصول، متفاوت است. ممکن است این روش تنها برای برخی از محصولات و خدمات نتیجه بخش باشد.
معنی و مفهوم بسازید تا وارد دنیای ذهنی کاربران شوید
وقتی می خواهید برند خود را توسعه دهید و داستان سرایی کنید، بسیار مهم است که ارتباط مناسبی با مخاطبان هدف خود برقرار کنید. بنابراین در ابتدا باید چیزهایی را پیدا کنید که برای مخاطبان هدف، مهم است. باید داستان آن را به احساسی ترین شکل ممکن تعریف کنید. هم چنین باید بتوانید صحت داستان خود را به کاربران اثبات کنید. کاربران اگر به کسب و کار شما شک کنند، هیچ وقت از شما خرید نخواهند کرد.
بیشتر بخوانید : بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ چیست؟
پایان داستان
در اینجا می خواهیم داستان سرایی در قالب تبلیغات را پایان دهیم. اما چگونه؟ میتوانید داستانهای سریالی بسازید و در هر تبلیغ یکی از این داستانها را به کاربر انتقال دهید. هر کدام از این داستانها پیامهای مختص خود را انتقال می دهند. در کنار هم قرار دادن این تبلیغات، معرفی مناسبی از کسب و کار، خدمات و محصولات شما را به مشتری عرضه میکند.
نتیجهگیری
داستان سرایی موثر در بازاریابی محتوا نیاز به رعایت ظرافت خاصی دارد. شما باید پیام خود را به گوش کاربران برسانید و این را بدانید که کاربران انتخاب زیادی برای گوش کردن یا نکردن به پیام های تبلیغاتی شما دارند. برای همین است که تاکید ما برای این است که تبلیغات شما باید به موثرترین شکل ممکن باشد تا تصویر خوبی از برند شما در ذهن کاربر شکل بگیرد.