الگوریتم گوگل

همانند شرکت یا اداره‌ای که در آن کار می‌کنید، گوگل نیز قانون‌های خاص خود را دارد که به این قانون‌ها الگوریتم‌ گوگل می‌گویند. الگوریتم‌ گوگل هر یک مقاصد مختلفی دارند ولی در مجموع هدف همگی آنها انتخاب بهترین وب سایت‌ها جهت نمایش در صفحه نتایج جستجو برای کاربران است. الگوریتم‌های گوگل دائما درحال تغییر و بروزرسانی هستند که این عامل باعث ایجاد تغییرات در سئوی سایت‌ها می‌شود.

الگوریتم چیست ؟

واژه الگوریتم بیشتر در مباحث ریاضی و برنامه نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی در یک تعریف عمومی و کلی به مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و فرمول‌هایی که دقیق به همراه جزئیات لازم و به صورت مرحله به مرحله اجرا شده باشند که هدف خاصی را دنبال کنند و شروع و پایان آنها نیز مشخص باشد، الگوریتم گفته می شود.

الگوریتم گوگل

الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم‌های گوگل برای بهینه سازی و سئو در گوگل مورد استفاده قرار می گیرد. این الگوریتم‌ها سیستم‌های پیچیده‌ای هستند که به گوگل در پیدا کردن و رتبه‌بندی مرتبط‌ ترین صفحات برای عبارت جستجو شده کمک می‌کنند که به طور کلی از چند فاکتور مختلف برون یا درون صفحه‌ای تشکیل شده‌اند.

الگوریتم‌های گوگل به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

به طور کلی الگوریتم‌های گوگل به دو دسته‌ی اصلی و جانبی تقسیم می‌شوند. الگوریتم‌های اصلی در واقع جز اصلی هسته‌ی گوگل هستند و براساس پارامتر‌های مختلف سایت‌ها را رتبه بندی می‌کنند، الگوریتم‌های جانبی برای شناسایی اسپم‌ها، بهینه‌سازی پرس و جوهای کاربران و بهبود نتایج جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید : الگوریتم رقص گوگل چیست؟

گروهی از الگوریتم‌های دسته‌ی جانبی عبارتند از:

  • الگوریتم گوگل پاندا
  • الگوریتم ونیز
  • الگوریتم پنگوئن
  • الگوریتم مرغ مگس‌خوار
  • الگوریتم گورخر
  • الگوریتم کبوتر
  • Page Layout
  •  الگوریتم رنک برین
  • PayDay Loan
  • Page Authority
  • الگوریتم کافئین
  • الگوریتم رقص گوگل
  • سندباکس
  • موبایل گدون

هرکدام از این الگوریتم‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند که در ادامه به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم.

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا (Panda Algorithm)

این الگوریتم در سال 2011 راه اندازی شد. پاندا اولین الگوریتم گوگل می‌باشد که در سال 2016 به الگوریتم هسته‌ي مرکزی پیوست. هدف الگوریتم پاندا پایین ‌اوردن رتبه‌ی سایتهایی است که محتواهای بی‌کیفیت دارند. براساس این الگوریتم محتوا‌های تکراری و یا سرقت ادبی باعث پایین امدن رتبه‌ی سایت‌ها می‌شوند. الگوریتم پاندا به دو مسئله بسیار حساس است و با آن‌ها برخورد می‌کند:

  • سایت‌هایی که فقط با هدف لینک دهی به سایت‌های دیگر به وجود آمده‌اند (Affiliate sites)
  • سایت‌هایی با محتوای بسیار کوتاه

الگوریتم ونیز (Venice Algorithm)

الگوریتم ونیز از آن جهت که مربوط به جستجوهای محلی می‌باشد آپدیت قابل توجهی محسوب می‌شود. در این الگوریتم که در سال 2012 به راه افتاد،IP یا موقعیت جغرافیایی که برای سایت تعریف شده باشد نیز در نتایج جستجوی گوگل دخیل شدند.

الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm)

این الگوریتم به بک لینک‌هایی که سایت‌ها از سایت‌های دیگر می‌گیرند توجه کرده و آنها را تجزیه و تحلیل می‌کند.

پنگوئن نیز مانند الگوریتم پاندا در سال 2016 به هسته‌ی مرکزی اضافه شد که به صورت لحظه‌ای یا Real Time کار می‌کند. برای در امان ماندن از جریمه الگوریتم پنگوئن بهتر است که موارد زیر را در نظر بگیرید‌:

  • از سایت‌های کم کیفیت و اسپم لینک نگیرید و سعی کنید همواره پروفایل لینک‌ها را بررسی نمایید‌.
  • لینک‌هایی که از سایت‌هایی با سئوی ضعیف می‌آیند می‌توانند برای شما دردسر ساز شود.
  • لینک‌هایی که از سایت‌هایی با موضوعات غیر مرتبط به سایت شما داده می‌شود توسط الگوریتم پنگوئن شناسایی خواهند شد.
  • لینک‌هایی که دارای anchor text بیش از حد هستند نیز می‌توانند مشکل ساز باشند.

بیشتر بخوانید : بازاریابی محتوا و دلایل اهمیت آن

الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird Algorithm)

در گذشته زمانی که یک کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می‌کرد در نتایج گوگل ابتدا لینک هایی را نشان می‌داد که این عبارت کلیدی در آن وجود داشت ولی حالا بیشتر اهمیت دارد که نتیجه جستجو به موضوع مرتبط باشد و الزاماً نیازی نیست که کلمه کلیدی در داخل مقاله یا محتوای یک صفحه استفاده شده باشد، لزا استفاده از مترادف‌ها اهمیت بیشتری یافته است.

الگوریتم موبایل گدون گوگل (Mobilegeddon)

الگوریتم موبایل گدون جدیدترین الگوریتمی است که از طرف گوگل معرفی شده و هدف اصلی آن حذف وب سایت‌هایی است که قابلیت نمایش بر روی موبایل و تبلت را ندارند.

برای در امان ماندن از حذف شدن وب سایتتان بهتر است که موارد زیر را رعایت کنید :

  • از فایل ها یا ابزار هایی مثل فلش که برای موبایل ها و تبلت ها کاربرد ندارد استفاده نشود.
  • تعیین اندازه متن ها به طوری که خوانا بوده و نیازی به بزرگ نمایی نداشته باشند.
  • ربات گوگل باید قابلیت دسترسی صد درصدی به فایل های css و js شما داشته باشد.
  • قراردادن لینک های صفحاتتان در فاصله ای که کاربران بتوانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.

نتیجه‌گیری

الگوریتم‌ گوگل مانند موجودات زنده، پویا و در حال تغییر هست. برای مثال در جدیدترین اقدام گوگل فاکتور Page experience را معرفی کرده است و قرار است در سال 2021 راه‌اندازی شود و با توجه به اهمیت سایت‌ها برای کسب و کارها و برای جلوگیری از  جریمه شدن لازم است که با الگوریتم‌ها آشنا شویم و آنها را رعایت کنیم تا بهترین نتیجه را داشته باشیم و سایتمان رتبه‌ی بهتری داشته باشد.

برای گرفتن مشاوره و تماس با شرکت امین پردازش میتوانید اینجا را کلیک کنید.

تماس باما

هادی حیدری

هادی حیدری

دیدگاهی بنویسید