آشنایی با مفهوم بازاریابی ویروسی

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email
Viral-marketing

مقدمه‌ای بر بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی ویروسی

در این متن قصد داریم که به مفهوم بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing بپردازیم. برای درک هر چه بیشتر مطلب، بهتر است ابتدا مقدمه‌ای گفته شود تا منشا پیدایش بازاریابی ویروسی مشخص شود.

هر کسب و کاری بدون فروش متلاشی می‌شود و بقای خود را از دست خواهد دارد. برای فروش و جذب مشتری، فاکتورهای بسیاری بایستی رعایت شود.

قطعا باید کیفیت کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط کسب و کارها در سطح بالایی قرار داشته باشند. داشتن تجربه و مدرک‌ها مرتبط نیز می‌توانند بسیار مفید باشند. اما باید گفت که داشتن این موارد به این معنی نیست که مشتری به خودی خود جذب شما خواهد شد.

فروش محصولات نیازمند به کار گرفته شدن علم و هنر به صورت هم‌زمان است. اهمیت مفهوم بازاریابی و مارکتینگ در این قسمت خود را نمایان خواهد کرد.

فروش مهم‌ترین قسمت هر کسب و کار است که برای بقای آن کسب و کار بسیار ضروری است. بی‌شک بازاریاب‌های یک مجموعه نقش بسیار مهمی را در آن کسب و کار ایفا می‌کنند و صاحبان کسب و کار به آن‌ها نیاز دارند. مدیران هر کسب و کار باید توجه خاصی به مبحث بازاریابی و مارکتینگ داشته باشند.

بازاریابی و مارکتینگ از شاخه‌ها و انواع بسیاری تشکیل شده است. با پیدایش اینترنت و افزایش محبوبیت آن، بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ روز به روز گسترش یافت.

دیجیتال مارکتینگ هم‌اکنون به عنوان یکی از ابزارهای مهم هر کسب و کار شناخته می‌شود. بازاریابی دیجیتال در بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، کارایی خود را به همگان ثابت کرده است.

بیشتر بدانید: شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آن‌ها بر موفقیت استارتاپ‌ها

یکی از مهم‌ترین شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی ویروسی است.

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

Viral Marketing

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ (Viral Marketing)، یکی از استراتژی‌های کاربردی در حوزه بازاریابی است. بازاریابی ویروسی زمانی اتفاق می‌افتد که یک کسب و کار بتواند به نوعی مخاطبان خود را تشویق کند که پیام و تبلیغ کسب و کار را در بین سایرین پخش کنند.

البته که این عمل بی‌شباهت به نحوه کارکرد ویروس نیست و دلیل انتخاب چنین نامی بر بازاریابی ویروسی نیز همین موضوع بوده است. در اینجا می‌توانید ویروس را همان محتوای بازاریابی در نظر بگیرید که در تلاش است در بین افراد مختلف پخش شود و پیام خود را به آن‌ها منتقل کند.

موفقیت یک کسب و کار در این نوع بازاریابی زمانی اتفاق می‌افتد که آن کسب و کار بتواند محتوای بازاریابی خود یا همان ویروس خود را در بین بسیاری از افراد جامعه پخش کند.

به لطف وجود تکنولوژی‌های جدید و مدرن مبتنی بر اینترنت، بستر بسیار مناسبی برای انجام بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ وجود دارد. البته که بازاریابی در سطح اینترنت نیز اصول خاص خود را دارد و نمی‌توان به سادگی به موفقیت رسید.

محتوای بازاریابی که برای این هدف استفاده می‌شود می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. موضوع محتوای بازاریابی ویروسی شما می‌تواند یکی از موارد زیر باشد.

  • محتوای بازاریابی شما می‌تواند یک مقاله جذاب باشد.
  • می‌تواند یک ویدئو یا آهنگ باشد.
  • می‌تواند حتی یک پیام خاص در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر باشد.
  • یا حتی می‌تواند یک بازی باشد.

توجه داشته باشید که نوع محتوای بازاریابی استفاده شده برای بازاریابی ویروسی از اهمیت زیادی برخوردار نیست.

بخش مهم در بازاریابی ویروسی، توجه به کیفیت آن است و محتوا باید به گونه‌ای باشد که بتواند افراد را تشویق کند که آن پیام را برای دیگران نیز به اشتراک بگذارند. از این طریق پیام بازاریابی شما بین تعداد قابل توجهی از افراد جامعه پخش خواهد شد.

نکات مهم در بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی

بهتر است که نکاتی را در جهت هر چه بهتر شدن نتیجه بازاریابی ویروسی خود به کار گیرید تا بتوانید به هدف خود نزدیک شوید.

  1. کیفیت محتوای بازاریابی شما همان طور که گفته شده، تاثیر زیادی در موفقیت شما دارد. برای موفق شدن در استراتژی بازاریابی ویروسی خود قطعا نیاز به محتوای با کیفیتی دارید. این محتوا هر چه که می‌خواهد باشد. چه محتوای شما بخواهد یک مقاله باشد یا یک فیلم یا غیره. هر چه که باشد کیفیت آن بایستی در سطح قابل قبولی باشد.
  2. یکی دیگر از نکات مهم در مبحث بازاریابی ویروسی استفاده از ترفندهایی است که می‌تواند برای افراد لذت‌بخش باشد. در این صورت افراد پس از کسب یک تجربه لذت‌بخش، سعی می‌کنند که آن را برای دیگران نیز به اشتراک بگذارند.
  3. قطعا مهم است که نحوه پخش محتوای بازاریابی شما در چه بستری و با چه اصولی صورت می‌گیرد. پخش محتوا باید در بستری صورت گیرد که جامعه هدف شما در آن فعال‌تر هستند. پس سعی کنید که برای انجام بازاریابی خود از بستر مناسبی استفاده کنید و محتوای شما بر اساس سلیقه جامعه هدف شما باشد.

سخن آخر

در این متن سعی شد به صورت مختصر به توصیف یکی از مفاهیم مهم بازاریابی و بازاریابی دیجیتال پرداخته شود. بازاریابی ویروسی یکی از استراتژی‌های مهم بازاریابی است که در آن تبلیغ محصولات یا برند توسط افراد صورت می‌گیرد.

در واقع کسب و کاری که قصد بازاریابی دارد، یک محتوای بسیار جذابی را تولید می‌کند و آن را در بسترهای مناسب به اشتراک می‌گذارد. این محتواها باید به قدری جذاب باشند که بتوانند خوانندگان یا بینندگان را به خود جذب کنند. در این صورت است که افراد محتوای جذاب شما را می‌پسندند و آن را برای دیگران می‌فرستند.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گستردگی استفاده افراد جامعه از اینترنت، استفاده از بازاریابی ویروسی یکی از ابزارهای قدرتمند در دسترس است.

درصورتی که تمایل دارید کسب و کار خود را به صورت اینترنتی راه‌اندازی کنید و در نتایج برتر موتورهای جستجو ببینید می‌توانید با تماس بگیرید.

دیدگاهی بنویسید