بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)، یکی از بهترین استراتژیهای قابل اتخاذ در حوزه بازاریابی به خصوص بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ است. اگر با استراتژی بازاریابی درونگرا آشنا نیستید، پیشنهاد میکنیم که تا انتهای مطلب ما را دنبال کنید.
بازاریابی درونگرا چیست؟
بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing یکی از انواع مختلف روشهای بازاریابی است که در رشد و موفقیت کسب و کارها سهم بزرگی دارد. این روش بازاریابی به عنوان یک عامل کلیدی به شمار میآید.
بازاریابی درونگرا کمک میکند که برخلاف شیوههای معمول، مخاطب و مشتری جذب کسب و کار شما شود. در واقع در این روش، مشتری احساس نیاز میکند و راهحل مشکل خود را در کسب و کار شما میبیند. در نتیجه او به شما مراجعه خواهد کرد و مشتری شما خواهد شد.
بازاریابی درونگرا در مقابل بازاریابی برونگرا قرار دارد. به اعتقاد بسیاری، بازاریابی درونگرا هدفمندی بیشتری به نسبت بازاریابی برونگرا دارد و میتواند موثرتر واقع شود. با استفاده از بازاریابی درونگرا قادر خواهید بود که فروش خود را افزایش دهید.
در این روش بازاریابی میتوانید با مخاطبان و مشتریان خود رابطه بسیار خوبی برقرار کنید.

جذابیتهای بازاریابی درونگرا
جذابیت اصلی بازاریابی درونگرا، در این است که مشتری به سراغ شما میآید و او شخصی است که در جستجوی کسب و کار شما است. میتوانید به نیاز او پاسخ مناسبی دهید و از این طریق محصولات یا خدمات خود را به فروش رسانید. علاوه بر این موضوع، از این طریق مشتری تجربه بسیار خوبی را خواهد داشت و رضایت او از کسب و کار شما میتواند به جذب مشتریهای جدید نیز منجر شود.
به عنوان مثال فرض کنید که شما صاحب یک کسب و کار فعال در حوزه موبایل هستید. روشهای مختلفی برای استفاده از ابزارهای بازاریابی درونگرا در این حوزه وجود دارد. اما یکی از مهمترین ابزارها، توجه به سئو است. با سئو شما میتوانید در صفحه اول موتور جستجوگر محبوب گوگل باشید.
بیشتر بدانید: سئو و برندسازی چه رابطه ای باهم دارند
حال فرض کنید که تلفن همراه شخصی با مشکل روبرو شده است. در دنیای امروز و عصر تکنولوژی، احتمالا اولین کاری که آن شخص در جهت رفع مشکل خود انجام خواهد داد، سرچ کردن آن در موتور جستجوگر گوگل است.
پس از سرچ کردن، او در صفحه اول با کسب و کار شما مواجه میشود. در صورتی که توانسته باشید محتوای با کیفیتی تهیه کنید، کسب و کار شما مورد رضایت او قرار خواهد گرفت و در ادامه به شما مراجعه خواهد کرد. رضایت مشتری میتواند باعث تبلیغ کسب و کار شما توسط آنها نیز شود. از این طریق شما قادر خواهید بود که تعداد قابل توجهی را به مشتریان خود تبدیل کنید.
همانطور که میبینید یک محتوای ارزشمند و توجه به اصول ابزارهای بازاریابی درونگرا، میتواند نقش فوقالعادهای در کسب و کار شما داشته باشد.
توجه به اصول بازاریابی دورنگرا

بازاریابی درونگرا اصول و قواعد خاص خود را دارد که توجه به آنها منجر به موفقیت هر چه بیشتر شما خواهد شد. در اینجا به صورت مختصر به برخی از این اصول اشاره میکنیم.
شناخت مشتری، اولین قدم بازاریابی درونگرا
این موضوع بسیار مهمی است که هر کسب و کاری، جامعه هدف خود را بشناسد. هر کسب و کار بایستی توجه خاصی به جامعه هدف خود داشته باشد و سعی کند که خدمات اصلی خود را به این دسته از افراد ارائه دهد.
داشتن اطلاعات مفید و مناسبی از جامعه هدف و مخاطبان کسب و کار مدنظر، اولین و یکی از مهمترین اصول بازاریابی درونگرا است.
سوالی که ممکن است شما را درگیر خود کرده باشد این است که مشتری یا جامعه هدف کسب و کار من چه کسی یا چه کسانی است. در پاسخ باید گفت که هر کسی که با کسب و کار شما در ارتباط باشد به عنوان جامعه هدف شما شناخته میشود.
از خوانندگان و بازدیدکنندگان وب سایت شما گرفته تا دنبال کنندگان شبکههای اجتماعی شما و مشتریان و هر کسی که فکر میکنید میتواند به صورت بالقوه در فروش محصولات یا خدمات شما نقش موثری داشته باشد. در بازاریابی درونگرا همه اعمال بایستی در راستای جذب رضایت مشتری باشد.
پیشنهاد میکنیم که اطلاعات مخاطبان خود را جمعآوری کنید و سعی در جلب رضایت آنها داشته باشید. حتی میتوانید استراتژی بازاریابی خود را با توجه به نظرسنجیها و نظرات آنان تغییر دهید. یادتان باشد که هر کسب و کاری بدون فروش متلاشی خواهد شد. برای فروش نیاز به جلب رضایت مشتری دارید.
داشتن نقشه سفر مشتری خوب
داشتن نقشه سفر مشتری خوب میتواند به شما کمک شایانی کند. در واقع نقشه سفر مشتری، تجربه مشتری از حضور در کسب و کار شما است. از لحظه آشنایی تا خرید محصول را نشان میدهد. توجه به سادگی این فرایند و همچنین کمک به مشتری در تمامی این راه از اصول مهمی است که باید به آن توجه کنید.
بیشتر بدانید: با نقشه سفر مشتری آشنا شوید
محتوای باکیفیت
برای موفقیت در بازاریابی درونگرا، نیاز به محتوای باکیفیت خواهید داشت. در نظر داشته باشید که تنها ترافیک گرفتن و بازدید کردن افراد از وب سایت شما به موفقیت شما منجر نخواهد شد. شما نیاز دارید که افرادی از جامعه هدف شما به وب سایت شما ورود کنند و در نهایت به مشتری شما تبدیل شوند.
سعی کنید که برای تمامی مراحل خود از تولید محتوا گرفته تا تهیه پست و ویدوها، کیفیت محتوای خود را در سطح بالایی نگه دارید. این موضوع در جذب مشتری به شما کمک زیادی خواهد کرد.
سخن آخر

بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing یکی از استراتژیهای موفق بازاریابی به خصوص حوزه دیجیتال مارکتینگ است که نقش مهمی در موفقیت کسب و کارها دارد. در این بازاریابی، کسب و کار بجای تبلیغ مستقیم، به بازاریابی غیرمستقیم میپردازد.
توجه اصلی در این نوع بازاریابی در رفع مشکلات و دغدغههای مشتری است. بدین صورت که مشتری احساس نیاز میکند و برای رفع نیاز مشکل خود به شما مراجعه میکند. در ادامه نیز برای رسیدن به این هدف از شما محصولات یا خدماتی را خریداری خواهد کرد.
این استراتژی بازاریابی در سالیان اخیر مورد توجه بسیاری از کسب و کارهای قرار گرفته است.
درصورتی که تمایل دارید کسب و کار خود را به صورت اینترنتی راهاندازی کنید و در نتایج برتر موتورهای جستجو ببینید میتوانید با تماس بگیرید.