آشنایی با الگوریتم رقص گوگل

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email

یکی از الگوریتم‌هایی که در رتبه‌ بندی سایت‌ها تاثیرگذار است، الگوریتم رقص یا Google Dance نام دارد. این الگوریتم به صورت دوره‌ای شاخص‌های گوگل را به روزرسانی می‌کند. این جریان، معمولا به صورت دوره‌های 36 روزه و یا 10 بار در سال رخ می‌دهد.

گوگل دنس یکی از الگوریتم‌های گوگل است که با هدف نشان دادن بهترین نتیجه به کاربران ساخته شده است، اما متفاوت ‌تر از الگوریتم‌های دیگر گوگل عمل می‌کند.

وقتی کاربر، یک کلیدواژه را در گوگل سرچ می‌کند در صفحه نتایج گوگل، سایت‌های مختلفی به نمایش درمی‌آیند. اکثر  آنها سعی بر این داشتند که تجربه خوبی برای کاربرا خود خلق کنند و محتوایشان حرفی برای گفتن دارد.

در این هنگام، از نظر معیارهای گوگل، همه آنها لیاقت نشستن در جایگاه اول را دارند. اما نمی‌توانند به طور همزمان در این جایگاه قرار بگیرند. به همین دلیل، گوگل «کاربر» را معیار خودش قرار می‌دهد تا بتواند بهترین سایت را در جایگاه‌های بالاتر بنشاند.

سئو

البته از همان ابتدا هم تمام تلاش‌های گوگل برای جلب رضایت کاربر بوده است نه چیز دیگر. گوگل، رفتار کاربر را زیر ذره ‌بین قرار می‌دهد و از این طریق می ‌فهمد که او به چه محتوایی بیشتر توجه کرده است یا مطالب چه سایتی را کپی کرده، با دیگران به اشتراک گذاشته، روی المان‌های داخلی کدام سایت بیشتر کلیک کرده، کدام محتوا را تا انتها خوانده است.

پیاده‌سازی نظر کاربر روی رتبه‌ سایت‌ها باعث می‌شود که آنها مدام بین جایگاه‌های مختلف جابه‌جا شوند. به دلیل همین جابه‌جایی‌ها نام این الگوریتم، رقص گوگل است.

دلیل به وجود آمدن الگوریتم رقص گوگل چیست؟

معمولا هر کدام از الگوریتم هایی که توسط گوگل به وجود آمده اند، وظایف بسیار مهمی را انجام می دهند. زیرا این الگوریتم ها پس از تحقیق و پژوهش های فراوان به وجود می آیند. معمولا هر کدام از الگوریتم هایی که گوگل به وجود آورده، وظیفه دارد کمک کند تا نتایج بدست آمده برای سرچ های مختلف از طرف کاربران، بهترین و نزدیک ترین سایت ها به نیاز مخاطب باشند.

یکی از اصلی ترین دلایلی که الگوریتم رقص گوگل به وجود آمده است، به وجود آوردن شرایط یکسان برای صفحات اینترنتی می باشد.

الگوریتم رقص گوگل این توانایی را دارد که فاکتورهای مختلفی که برای رضایتمندی کاربران از صفحات اینترنتی مورد نیاز بوده را بررسی نماید.

الگوریتم رقص گوگل

مقداری از این فاکتور ها قبل از اینکه صفحه ای به کاربر از طریق گوگل معرفی شود، بررسی می شوند. این فاکتور ها شامل ریسپانسیو بودن، سرعت مناسب سایت، رعایت اصول طراحی سایت و همچنین رعایت اصول نگارشی در محتوا های سایت می باشد.

برخی از فاکتور ها را نیز پس از نمایش به مخاطب مورد بررسی قرار می دهد. این نوع از فاکتور ها شامل مدت زمان سپری شده توسط کاربر در صفحه، درصد ورود کاربران به سایت، اشتراک گذاری صفحات در شبکه های اجتماعی و همچنین میزان ثبت دیدگاه از طرف کاربران پس از ورود به سایت می باشند. بدین ترتیب شرایط یکسان برای همه صفحات اینترنتی جهت گرفتن جایگاه مهیا می شود.

کارکرد الگوریتم رقص گوگل چیست؟

در الگوریتم رقص نیز، موتور جستجو گوگل برای دقایق یا ساعاتی به یک سایت که رتبه بالایی ندارد، فرصت می‌دهد تا توانایی‌های خود را به مخاطبین نشان دهد. سپس شروع به بررسی شرایط و توانایی‌های سایت مذکور کرده و میزان رضایت کاربران از آن را آنالیز می‌کند. هر سایتی که بتواند در زمان مشخص شده نتایج قابل قبولی به دست آورد، از لحاظ سئو ارتقای قابل توجهی نصیبش خواهد شد. بدین ترتیب، سایت‌هایی که جایگاه خاصی در گوگل ندارند، فرصت رسیدن به رتبه‌های برتر را به دست می‌آورند.

کارکرد الگوریتم رقص گوگل

الگوریتم رقص روشی برای تشخیص تقلب!

یکی دیگر از کاربردهای قابل توجهی که برای الگوریتم رقص تعریف شده است، تشخیص تقلب در وب ‌سایت‌ها می‌باشد. در واقع زمانی این الگوریتم فعال می‌شود که تغییرات مثبت و اساسی در سئو وب ‌سایت صورت گیرد. به دنبال وقوع این موضوع، گوگل به چنین شرایطی مشکوک می‌شود. نکته جالب این است که به طور کلی، موتور جستجوی گوگل علاقه‌ای به سئو ندارد؛ چراکه ترجیح می‌دهد محتوای واقعی را مشاهده کند! گوگل معتقد است سئوکاران با استفاده از ترفندهای خاص محتوای صفحات را به خورد کاربران می‌دهند.

به همین دلیل است که به محض ایجاد تغییرات اساسی در سئو، به سایت موردنظر حساس شده و الگوریتم‌های مختلف خود از جمله الگوریتم رقص را به سراغ آن می‌فرستد. این موتور جستجو، به وسیله الگوریتم رقص بررسی می‌کند که آیا سایت شما با تقلب و تکنیک‌های کلاه سیاه سئو رشد کرده و یا این که ترافیک واقعی به دست آورده‌ است.

چرا باید به رقص گوگل اهمیت داد؟

حالا که می‌دانید رقص گوگل چیست و اصلاً چرا به وجود آمده، وقت آن رسیده که از دلیل اهمیت این الگوریتم تاثیرگذار در رتبه‌بندی پرده برداریم.

اگر حجم زیادی از محتوای جدید و ارزشمند را به سایت خود اضافه کنید ولی به جای بهبود جایگاه، شاهد اُفت شدید رتبه سایت شدید، در قدم بعدی چه می‌کنید؟

اولین چیزی که ممکن است به ذهن شما برسد، این است که این کاهش رتبه یک اتفاق منفی یا غیرطبیعی است. پس برای اینکه رتبه سایت خود را به حالت اولیه برگردانید، دست به کارهای مختلفی می‌زنید.

مثلاً ممکن است محتوای خود را ویرایش کنید یا به طور کل آن را حذف کنید. شاید هم در سایت‌های دیگر شروع به لینک‌ سازی و حتی خرید بک ‌لینک کنید. تمام این کارها را به این امید انجام می‌دهید که گوگل مجدد رتبه سایت شما را به حالت اول برگرداند. اما دست نگه دارید!

نوسان و جا به جایی رتبه در دنیای سئو سایت، یک امر کاملاً طبیعی است. اگر بعد از به‌روزرسانی سایت جایگاه‌تان تنزل پیدا کرد، این کاهش رتبه را به پای به‌روزرسانی سایت خود (مثلاً اضافه کردن محتوا یا صفحه جدید) نگذارید. این بالا و پایین آمدن رتبه سایت نتیجه الگوریتمِ رقصِ گوگل است.

پس مهم ‌ترین نکته‌ای که باید در مورد الگوریتم رقص گوگل به خاطر بسپارید این است که بالا و پایین آمدن‌های ناگهانی گوگل تنها به دلیل تغییر در سیستم رتبه‌بندی گوگل است و ارتباطی به خوب یا بد بودن محتوای شما ندارد.

چرا رقص گوگل اتفاق می افتد؟

بر اساس تجربه و تحقیقات متخصصان، الگوریتم رقص گوگل توسط عوامل زیر ایجاد شده و تقویت می‌شود:

  • سن: آیا این یک وب‌سایت یا صفحه جدید است؟ (هرچه یک وبسایت جدیدتر باشد نوسانات بیشتری را تجربه خواهد کرد.)
  • رقابت ‌پذیری: هرچقدر کلمه کلیدی / صنعت کسب و کار رقابت بیشتری داشته باشد به طبع نوسانات بیشتر خواهد بود. (رقابت بیشتر = رقص بیشتر)
  • لینک ‌سازی: چقدر لینک ‌سازی در این سایت انجام می‏شود؟ هرچقدر لینک سازی بیشتری انجام شود یا از سایتهای معتبرتر با اعتبار دامنه بالاتری لینک گرفته شود، نوسانات بیشتری اتفاق می‌افتد.
  • تغییرات: آیا شما تغییرات مهمی در صفحه ایجاد می‌کنید؟ مثلا ایجاد یک صفحه جدید در وبسایت، ریدیزاین سایت، یا حتی ایجاد یک وبسایت جدید می‌تواند موجب این تغییرات در نتایج سرچ گوگل شود. (تغییرات مهم‌تر = رقص بیشتر)

رقص گوگل چه مدت طول می کشد:

مدت زمان طول کشیدن الگوریتم رقص گوگل هم به همان موارد بالا بستگی دارد.

به نظر می‌رسد هر چه اصطلاحات رقابتی‌تری روی سایت یا یک صفحه انجام شود، زمان و شدت رقص گوگل هم بیشتر خواهد بود.

به همین ترتیب، اگر صفحه شما مدتی نوسان داشته باشد و سپس تثبیت شود، اما در موقعیت دلخواه شما قرار نگیرد (مانند وقتی که پس از تثبیت رقص گوگل، در صفحه دوم آن قرار گرفتید) پس از مدتی می‌توانید دوباره شروع به لینک‎سازی یا بهبود سئو کرده و تلاش کنید به صفحه یک بروید

کلام آخر:

بنابراین به طور کلی با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله به آنها اشاره شده است، می توان به این نتیجه رسید که در صورت مواجه شدن هر سایتی با الگوریتم رقص گوگل و به اصطلاح گرفتن ترکش های این الگوریتم به سایت، نیازی به انجام کارهایی مانند بک لینک و یا استفاده از سئو کلاه سیاه نمی باشد. زیرا پس از طی کردن زمان مشخصی، سایت مربوطه به جایگاه هایی که از قبل در اختیار داشته، دسترسی پیدا می کند.

پس بدین ترتیب در صورت مواجه شدن با الگوریتم گوگل دنس جای هیچ گونه نگرانی برای صاحبان کسب و کار های اینترنتی نمی باشد. بلکه چنانچه سایتی بتواند در آزمایش های این الگوریتم موفق عمل کند، می تواند در آینده جایگاه های بسیار بیشتری را نیز از طرف گوگل در زمینه فعالیت خود، کسب نماید.

برای گرفتن مشاوره و تماس با شرکت امین پردازش میتوانید اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهی بنویسید