خبرنامه ایمیلی چیست؟
خبرنامه ایمیلی نوعی راه ارتباطی بین کسب و کار و کاربران آن برای فرستادن اخبار، مطالب جدید، و تغییرات محصولات و کسب و کار و به طور کلی، هر محتوایی که برای کاربر مفید است، میباشد. برای دریافت این اطلاعات، افراد باید با وارد کردن ایمیل خود، عضو خبرنامه شما شوند. به این افراد مشترک (Subscribers)، لید (Leads) یا حتی مخاطب (Contacts) هم گفته میشود. همچنین وبسایتها و بلاگها، محتوای جدید خود را با هدف افزایش ترافیک سایت، از طریق این خبرنامهها به کاربرانشان اطلاع میدهند. بسیاری از سایتها هم از بازاریابی ایمیلی و خبرنامههای آن برای حفظ ارتباط با مشتری و تبدیل او به مشتری وفادار استفاده میکنند.
6 اصول مهم که در ارسال خبرنامه باید رعایت شود.
1-هدف داشتن برای نوشتن خبرنامه
قبل از ساخت خبرنامه ایمیلی باید اهداف خود را مشخص کنید و آنها را قسمتی از استراتژی بازاریابی ایمیلی حساب شده خود در نظر بگیرید. برای اینکه خبرنامه ایمیلی شما در طولانی مدت موفق باشد باید از استراتژی هدفمند طولانی مدت هم استفاده کنید؛ یعنی طوری نباشد که هر ماه یا هر هفته فقط طبق عادت برای مخاطبان خود ایمیلی بفرستید با این هدف که ایمیلی فرستاده باشید.
قبل از اینکه ساخت خبرنامه ایمیلی خود را شروع کنید، به استراتژی محتوایی و بازاریابی آن خوب فکر کنید، درست مثل استراتژیای که برای وبسایت یا بلاگ خود دارید. اهداف ایجاد یک خبرنامه ایمیلی، باید اهداف تجاری سازمان شما گره خورده باشد. اما باید به تعداد خبرنامه های باز شده و خوانده شده توجه کنید؛ زیرا این تعداد بیان عملکرد خبرنامه شما خواهند بود.
2- جمع آوری مطالب مفید برای تولید یک خبرنامه
هنگامی که برای خبرنامه خود یک هدف مشخص در نظر گرفتید،( برای مثال افزایش تعداد بازدیدهای سایت) محتوای مناسب برای خبرنامه خود را نیز جمع آوری کنید. در حقیقت هدف ساخت خبرنامه ایمیلی به شما برای تولید محتوای آن ایده می دهد. شما می توانید محتوای خبرنامه به دو روش فعال و منفعل پیدا کنید.
منظور از محتوای فعال، جستجو محتوایی که دقیقا در راستای هدفی خاص باشد و آن را دنبال می کند. شما می توانید زمانی را صرف جستجو و جمع آوری اطلاعات کنید و بدین شکل محتواهایی فعال که هدف خاصی را دارند، به دست آورید و از آنها برای محتوای خبرنامه خود استفاده کنید. همچنین می توانید از وبلاگ، سایت، شبکه های اجتماعی، فایل های آموزشی سازمان خود و هر نوع داده و اطلاعاتی مربوط به سازمان خود برای محتواهای منفعل استفاده کنید، که بدین صورت وقت کمتری از شما گرفته می شود.
بیشتر بخوانید: سه افزونه رایگان ایمیل مارکتینگ
3- طراحی الگو و یا قالب برای خبرنامه
شکل ظاهری خبرنامه در دیده شدن و افزایش بازدید بسیار موثر است. حتما قبل نوشتن محتوای خبرنامه، شکل ظاهری خبرنامه خود را مشخص کنید. به این ترتیب، شما دقیقاً می دانید که چه مقدار فضای لازم برای نوشتن یک محتوا نیاز دارید الگوی خبرنامه شما به رنگ بندی خاصی نیازی ندارد.
خبرنامه هایی با حداقل متن و قالب بندی رنگی معمولی عالی به نظر می رسند. طراحی قالب خبرنامه شما باید به شکلی باشد که خواندن، دیدن و کلیک عناصر ایمیل را برای گیرندگان و ومخاطبان شما آسان کند. باید قالب خبرنامه و الگوی آن به گونه ای باشد در تلفن همراه نیز به خوبی نشان داده شود.
4- نشانه های شخصی سازی و محتوای هوشمند را اضافه کنید.
آیا می دانید بهترین خبرنامه های ایمیلی؛ چه نوع خبرنامه هایی هستند؟ بهترین خبرنامه های ایمیلی از نظر گیرندگان آن، خبرنامه هایی است که برای شخص آنها نوشته و ارسال شده باشد. بنابراین در ساخت خبرنامه ایمیلی؛ شخصی سازی را مد نظر قرار دهید و حتما رعایت کنید. اگر می خواهید خبرنامه های شما، شخصی سازی شود و این احساس را به مخاطب انتقال دهد، لازم است که 3 کار زیر را انجام دهید:
1. ایمیل های خود را تقسیم بندی کنید: برای هر گروه از مخاطبان با توجه به پرسونای مخاطب، یک نوع ایمیل را ارسال کنید.
2. نشانه های شخصی سازی در ساخت خبرنامه در نظر بگیرید: یکی از نشانه ها و کارهایی که می تواند خبرنامه ایمیلی را شخصی سازی کند، آوردن نام خودتان (نام شخصی) به عنوان فرستنده در محتوا و یا عنوان ایمیل ارسالی خواهد بود. شخصی سازی به میزان زیادی مخاطبان را کنجکاو می کند که ایمیل را باز کرده و مشاهده کنند و بدین شکل نرخ تبدیل افزایش پیدا می کند.
3. محتواهای هوشمند را نیز اضافه کنید: برای ایجاد محتوای هوشمند مثال های زیادی را می توان بیان کرد. یکی از نمونه ها، ایجاد CTA هوشمند است. با CTA شما مخاطب را به انجام کاری و عملی، فراخوانی و یا دعوت می کنید.
5- تبلیغ خبرنامه ایمیلی در شبکههای اجتماعی
برای جذب اعضای بیشتر نباید فعالیت خود را محدود به وبسایت کنید. شاید فالوئرهای شما در شبکههای اجتماعی هم دوست داشته باشند درباره خبرنامه ایمیلی شما بیشتر بدانند و عضو آن شوند.
در شبکههای اجتماعی هر چند وقت یک بار پستی درباره عضویت در خبرنامه خود بگذارید. همچنین لینک عضویت در خبرنامه را در پروفایل شبکههای اجتماعیتان قرار دهید. با این استراتژی هیچ مشترکی را از دست نمیدهید.
6- مهمترین اطلاعات را در ابتدای خبرنامه بیاورید.
خبرنامه خود را طبق سبک نوشتاری «هرم وارونه» بنویسید. مهمترین موضوعات و اصل مطلب را اول خبرنامه عنوان کنید. هرم وارونه نوعی سبک نوشتاری در روزنامهنگاری است.
در این سبک، نتیجهگیری یا اطلاعات نهایی در ابتدای متن میآیند و در ادامه، سایر جزئیات عنوان میشوند. سبک هرم وارونه در فضای دیجیتال و نوشتن محتوای وب بسیار کاربردی است، چون در مدتی کم و به راحتی توجه مخاطب را جلب میکند.
اغلب اوقاتی که مخاطب، خبرنامه شما را باز میکند، زمان زیادی برای خواندن و توجه به همه جزئیات ندارد به همین دلیل بهتر است همان ابتدا، نظر او را جلب کنید.
سخن پایانی
به طور کلی خبرنامه ایمیلی است،که حاوی جالب ترین مطالب، اطلاعات و تبلیغات شرکت بوده و برای خوانندگان و طرفدارانی که از قبل ثبت نام کرده اند ارسال می شود.همچنین وبسایتها و بلاگها، محتوای جدید خود را با هدف افزایش ترافیک سایت، از طریق این خبرنامهها به کاربرانشان اطلاع میدهند. بسیاری از سایتها هم از بازاریابی ایمیلی و خبرنامههای آن برای حفظ ارتباط با مشتری و تبدیل او به مشتری وفادار استفاده میکنند.
شما همراهان گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دیجیتال مارکتینگ ، خدمات تولید محتوا و سئو همچنین طراحی وبسایت برای کسب و کارتان با مشاوران ما در گروه امین پردازش در تماس باشید.