بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ یکی از زیرمجموعههای دیجیتال مارکتینگ میباشد.بازاریابی محتوا درواقع نوعی بازاریابی درونگرا میباشد که در آن به تولید و به اشتراک گذاری محتوای ارزشمند، مرتبط و منسجم برای جذب و حفظ مخاطب مشخص و در نهایت، برای ایجاد سودآوری مشتری تمرکز دارد.
انواع بازاریابی
بازاریابی ویدیویی
در این نوع بازاریابی با استفاده از ویزگی های بصری در تلاش برای جذب مشتری و همچنین انتقال اطلاعات محصولات و یا خدمات خود هستیم.
بازاریابی تحلیلی
از طریق ارزیابی داده های به دست آمده از فعالیت های بازاریابی از طریق کانال های مختلف مانند وب سایت، ایمیل، شبکه های اجتماعی شکل می گیرد.
بازاریابی فردی
بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری، که همچنین به عنوان بازاریابی حساب کلیدی شناخته می شود.
یک رویکرد استراتژیک برای بازاریابی کسب و کار بر اساس آگاهی از حساب کاربری است که در آن یک سازمان با مخاطبین انفرادی یا مشتریان به عنوان بازار فردی ارتباط برقرار می کند.
بازاریابی کاتالوگ
بازاریابی کاتالوگی یک فرم تخصصی بازاریابی مستقیم است که هنوز هم در میان استراتژی های بازاریابی مختلفی که امروزه استفاده می شود، از جمله رسانه های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی اهمیت و کاربرد دارد .
بازاریابی الگوریتمی
این شیوه از بازاریابی به کمک استفاده از نرمافزارهای گوناگون و بهصورت نیمهخودکار انجام میگیرد.
در این سبک از بازاریابی با انواع فلوچارتها و استراتژیهایی که به طور مکمل عمل میکنند طرف هستیم و همواره از چند استراتژی به طور همزمان استفاده میکنیم.
بازاریابی مقالهای
در این نوع از بازاریابی برای تبلیغ و ترویج یک برند و یا یک کسبوکار شروع به نوشتن مقالات گوناگون و انتشار آنها در فضای مجازی میکنیم.
بازاریابی افراد مشهور
در این نوع بازاریابی از افراد مشهور و یا اینفلوئنسرها برای تبلیغات و معرفی محصولات یا خدمات استفاده میشود.
تاثیرگذاری این نوع تبلیغات نیازمند دقت و برنامهریزی دقیق برای انتخاب بهترین فرد برای معرفی برند میباشد.
بازاریابی فرهنگی
بازاریابی فرهنگی، هنر و مهارت ایجاد بازار و تقاضا برای محصولات فرهنگی است. منظور از محصولات فرهنگی، کالاها و خدماتی است که در عرصه هنر، میراث باستانی و صنایع فرهنگی تولید میشوند. صنایع فرهنگی نیز شامل انتشارات، فیلم و رسانه است.
بازاریابی محتوا
همان طور که گفته شد، بازاریابی یکی از زیرمجموعههای دیجیتال مارکتینگ میباشد که در آن به تولید و به اشتراکگذاری محتوا برای جذب مشتری و ایجاد سودآوری تمرکز میشود.
دلیل اهمیت بازاریابی محتوا
تحقیقات سالانه نشان میدهد که اکثر برندهای بزرگ مانند میکروسافت نیز از بازاریابی محتوا استفاده میکنند.
دلایل زیادی برای استفاده از بازاریابی محتوا در کسب و کارهای مختلف وجود دارد که اصلیترین آنها افزایش ترافیک سایت میباشد.
در کانتنت مارکتینگ هدف به وجود آوردن اعتماد بین بازدیدکنندگان میباشد، هرچقدر بتوانیم اعتماد کاربران و بازدیدکنندگان را جلب کنیم همان مقدار نیز احتمال فروش محصولات افزایش مییابد.
کانتنت مارکتینگ مزایای زیادی دارد که اصلی ترین آنها افزایش فروش، صرفهجویی در هزینهها و افزایش تعداد مشتریهای وفادار میباشد، از مزایای دیگر میتوان به :
اعتمادسازی در بازدیدکنندگان :
کانتنت مارکتینگ باعث میشود که بازدیدکنندگان از سایت نسبت به اطلاعات ارائه شده اعتماد بیشتری به دست آورند و این امر نیز موجب افزایش فروش محصولات میشود.
بهبود سئو سایت :
بهبود سئوی وب سایت تنها با تولید محتوای مناسب و باکیفیت صورت میگیرد زیرا موتورهای جستجوگر الگوریتمهای امتیازدهی دارند که برای بهبود امتیاز وب سایتها، باید از این الگوریتمها پیروی شود.
آگاه شدن از برند :
بازاریابی محتوا اهداف مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها افزایش اطلاعات کاربران از برند است.
محتوای تولید شده از طریق کانتنت مارکتینگ باعث آگاه شدن کاربران از خدمات و محصولات برند شده و بدین وسیله نسبت به خرید یا برخورداری از خدمات برند اقدام کنند.
شناسایی مخاطبین هماهنگ با هدف :
یکی از مزایای استراتژی بازاریابی محتوا، شناخت مخاطبین هماهنگ با محتوای تولید شده میباشد.
ایا بدون محتوا بازاریابی امکان پذیر است؟
جدای تاکتیک بازاریابی هر شرکتی، بازاریابی محتوا جز جدایی ناپذیر هر شرکت است. تولید محتوای با کیفیت بخشی از انواع شکلهای بازاریابی میباشد که به چند مورد از این موارد در زیر میپردازیم.
بازاریابی درونگرا :
محتوا کلید محرک ترافیک درونگرا و هدایتگر آن میباشد.
استراتژی محتوا :
استراتژی محتوا بخش مهمی از استراتژیهای بازاریابی محتوا میباشد.
سئو :
موتورهای جستجوگر براساس کیفیت محتوای تولید شده به کسب و کارها امتیاز میدهد.
نتیجهگیری
در بازاریابی محتوا باید به جذب مخاطبان جدید و حفظ مخاطبان قدیمی توجه کرد. در صورت رعایت اصول تولید محتوا در بازاریابی محتوا باعث افزایش اعتبار برند شده که این اعتبار به نوبهی خود باعث جذب مخاطبان جدید و افزایش فروش میشود.
درصورتیکه تمایل دارید کسب و کار خود را بصورت اینترنتی راهاندازی کنید و در نتایج برتر موتورهای جستجو ببینید میتوانید باما تماس بگیرید.