نحوه استفاده از سرچ کنسول

اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در pinterest
Pinterest
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در email
Email
نحوه استفاده از سرچ کنسول

سرچ کنسول چیست؟

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) سرویس رایگانی است که توسط Google ارائه شده است. هدف این سرویس، بررسی و ارزیابی وب‌سایت ها در نتایج جستجوی گوگل است. یعنی از طریق این سرویس، می توانید وضعیت وب‌سایت خود در نتایج جستجوی گوگل را بررسی نموده و در صورت وجود مشکل آن را برطرف کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا دید جامعی درباره وضعیت وب سایت خود در نتایج جستجوی گوگل بدست آورید.البته برای قرار گرفتن در نتایج جستجوی گوگل، لزوما نباید در گوگل سرچ کنسول ثبت نام کنید. بلکه این سرویس ابزاری برای مشاهده و بهبود عملکرد وب‌سایت خود در گوگل است.

آموزش ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

برای شروع آموزش سرچ کنسول باید ابتدا در گوگل سرچ کنسول ثبت نام کنید. برای ثبت نام در سرچ کنسول گوگل مراحل زیر را دنبال کنید.وارد اکانت گوگل خود شوید.

سپس به آدرس https://search.google.com/search-console/about وارد شوید. پس از ورود به صفحه بر روی Stat now کلیک کنید.

در این بخش نام دامنه را در قسمت URL prefix وارد کرده و بر روی CONTINUE کلیک کنید.

توجه داشته باشید که از نظر گوگل، HTTP و HTTPS دو پروتکل جداگانه هستند به‌‌طوری‌که Http://iranhost.com یک دامنه و HTTPS://iranhost.com دامنه ای دیگر است. این مورد شامل گذاشتن www در ابتدای دامنه نیز می‌‌شود پس در هنگام وارد کردن دامنه در این قسمت، حتما URL اصلی سایت را وارد کنید.

نحوه تأیید دامنه خود در سرچ کنسول

قبل از مشاهده هرگونه داده در Search Console، ابتدا باید مالکیت خود را تأیید کنید. این فرایند با توجه به نوع property که اضافه کرده اید متفاوت است. در این صورت، provider را انتخاب کرده و دکمه “Start verification” را فشار دهید. وارد اکانت ثبت نام شده خود شوید و دستورالعمل ها را دنبال کنید. اگر اکانت ثبت شده شما در منوی کشویی نیست، “Any provider DNS” را انتخاب کنید.

سرچ کنسول در گوگل

از طریق پنل ارائه دهنده دامنه وارد حساب خود شوید، دامنه خود را انتخاب کنید، سپس به دنبال گزینه ای چون Manage DNS یا Domain Name Servers باشید. گزینه‌ای را برای افزودن رکورد TXT انتخاب کنید، رکورد را در سرچ کنسول paste کرده، سپس ذخیره کنید. به Search Console بازگردید و ” Verify” را فشار دهید. اگر تأیید نشد، به تلاش خود ادامه دهید. ممکن است چند دقیقه طول بکشد. اگر همه چیز درست پیش رفته باشد‌، یک پیام موفقیت آمیز دریافت خواهید کرد و GSC شروع به جمع آوری داده‌ها برای وب سایت شما خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: سئو و برندسازی چه رابطه ای با هم دارند؟

نحوه افزودن کاربر  به گوگل سرچ کنسول

کاربران افرادی هستند که به برخی یا همه داده های Search Console دسترسی دارند. سه نوع وجود دارد:

Owner یا مالک: این کاربر کنترل کامل بر تمام امکانات در سرچ کنسول، از جمله قدرت افزودن و حذف سایر کاربران را دارد. دو نوع مالک وجود دارد: verified و delegated.

کاربر Full: دارای حق مشاهده همه داده های موجود در property انتخاب شده و قدرت انجام برخی اقدامات است.

کاربر محدود شده یا Restriced: دارای حق مشاهده محدود می‌باشد، به این معنی که ممکن است نتواند همه داده ها را مشاهده کند.

به طور پیش فرض، هنگامی که یک property را درسرچ کنسول تأیید می کنید، دارای امتیاز مالک هستید. برای افزودن کاربر دیگر ، به آدرس زیر بروید:

Search Console>انتخاب property> تنظیمات(settings)> کاربران و مجوزها(Users and permissions)> اضافه کردن کاربر(Add User)

آدرس ایمیل آنها را تایپ کرده، سپس دسترسی full یا محدود(restricted) را انتخاب کنید. در صورت نیاز به لغو یا تغییر دسترسی آنها ، فقط به اینجا برگردید.

قسمت های مهم و کاربردی در سرچ کنسول

سرچ کنسول گوگل

Perfomance

در قسمت  Perfomance سرچ کنسول گوگل، می‌توانید مشاهده کنید که وب سایت شما برای چه صفحاتی و چه کلمات کلیدی در گوگل رتبه بندی شده است. در نسخه قدیمی GSC (مخفف Google Search Console) حداکثر داده های 90 روز گذشته را مشاهده می‌کردید، اما در نسخه فعلی امکان مشاهده داده ها تا 16 ماه وجود دارد. به خاطر داشته باشید که داده ها از لحظه تنظیم اکانت شما در دسترس می‌باشند.اگر Perfomance را به طور منظم بررسی کنید، به راحتی متوجه می‌شوید چه کلمات کلیدی یا چه صفحاتی نیاز به توجه و بهینه سازی بیشتری دارند.

Clicks

تعداد کلیک‌ها گویای این مورد است که افراد در نتایج جستجوی گوگل چند بار روی وب سایت شما کلیک کرده اند. این عدد می‌تواند عملکرد page title و meta description شما را ارزیابی کند. اگر فقط چند نفر روی محتوای شما کلیک کرده باشند‌، ممکن است همچنان محتوای شما در نتایج جستجو پدیدار نشود. بررسی محتوای رقبا کمک می‌کند تا ببینید چه سبک مطالبی می‌تواند برای سایت شما بهتر و مفیدتر باشد.البته موقعیت جستجو نیز بر تعداد کلیک‌ها تأثیر‌گذار است.

Impressions

Impressions به شما می‌گوید که وب سایت شما یا یک صفحه خاص از سایت شما چندبار در نتایج جستجو نشان داده شده است. به عنوان مثال، در سایتی کلمه “سرور مجازی” یکی از کلمات کلیدی است. عدد نمایش داده شده پس از این کلمه کلیدی در اکانت GSC شما، نشان می‌دهد که آن وب سایت چند بار در نتایج جستجوی Google برای آن کلمه کلیدی نمایش داده شده است. همچنین برای اینکه بدانید در رتبه بندی صفحات برای آن کلمه کلیدی، در چه رتبه‌ای قرار گرفته‌اید می‌توانید روی خط کلمه کلیدی کلیک کنید. با انجام این کار کلمه کلیدی به عنوان فیلتر اضافه می‌شود..

CTR

ctr متوسط

CTR یا نرخ کلیک بیانگر این موضوع است که چند درصد از افرادی که وب سایت شما را در نتایج جستجو مشاهده کرده اند، بر روی نام وب سایت شما کلیک کرده‌اند و به وب سایت شما وارد شده‌اند. احتمالاً متوجه شده‌اید که رتبه‌های بالاتر منجر به نرخ کلیک بیشتر می‌شود. با این حال، مواردی نیز وجود دارد که می‌توانید برای افزایش CTR انجام دهید. به عنوان مثال، می‌توانید متا دسکریپشن و تایتل صفحات را بازنویسی کنید تا جذاب‌تر شوند. وقتی عنوان و توضیحات متا سایت شما از سایر نتایج متمایز شود، احتمالاً افراد بیشتری روی محتوای شما کلیک کرده و نرخ CTR شما افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: سئو: انتظارات مشتریان مقابل واقعیت ها

بررسی URL یا URL Inspection

بررسی URL یا URL Inspection

ابزار بازرسی URL به شما کمک می‌کند URL های خاصی را تجزیه و تحلیل کنید. شما می‌توانید صفحه را از فهرست گوگل بازیابی کرده و آن را با صفحه ای که اکنون در سایت شما وجود دارد مقایسه کنید تا ببینید آیا تفاوت هایی وجود دارد یا خیر. در این صفحه می‌توانید اطلاعات فنی بیشتری مانند زمان و نحوه خزش گوگل در سایت و نحوه نمایش آن هنگام باز شدن صفحه از گوگل را نیز بررسی کنید. در برخی موارد متوجه تعدادی خطا نیز می‌شوید که ممکن است این خطاها راجع به عدم توانایی گوگل در خزشِ صحیح صفحه شما باشد.

ایندکس یا Index

یک تبِ فنی‌ و ارزشمندترِ  گوگل سرچ کنسول، تبِ “پوشش‌دهی ایندکس ” یا Index coverage نام دارد. این بخش نشان می‌دهد که چند صفحه در فهرست Google از آخرین به روزرسانی وجود دارد، چند صفحه موجود نیست و چه خطاها و هشدارهایی باعث اختلال در ایندکس شدن صحیحِ صفحات شما برای گوگل شده است. بررسی مرتب این تب به شما کمک می‌کند تا ببینید چه خطاها و هشدارهایی در وب سایت شما ظاهر می‌شوند. هنگامی که Google خطاهای جدید را پیدا می‌کند، برای شما هشداری از طریق ایمیل ارسال می‌کند. هنگامی که هشدار  را دریافت می‌کنید، می‌توانید خطا را با جزئیات بیشتری بررسی و رفع کنید.

سخن پایانی

گوگل سرچ کنسول مهم‌ترین سلاح شما در خط مقدم سئو است. این ابزار به شما کمک می‌کند تا عملکرد وبسایت خود در گوگل را بسنجید و از وضعیت سلامت و سازگاری وبسایت خود با موتور جستجوی گوگل اطمینان حاصل کنید. گوگل سرچ کنسول به شما کمک می‌کند صفحات پر طرفدار وبسایت خود را بشناسید. وضعیت رتبه سایت برای کلمات کلیدی مختلف را بررسی کنید و بفهمید چه سایت‌هایی به سایت شما ارجاع (بک لینک) داده‌اند. گوگل سرچ کنسول همچنین در شناسایی و برطرف کردن مشکلات فنی وبسایت بسیار موثر خواهد بود.

شما همراهان گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دیجیتال مارکتینگ ، خدمات تولید محتوا و سئو همچنین طراحی وبسایت برای کسب و کارتان با مشاوران ما در گروه امین پردازش در تماس باشید.

دیدگاهی بنویسید